Logotyp är den korrekta översättningen av logo.
Angående bloggen, varför inte försvenska det lite? ;)
"Blogga Nu"
"Använd en blog på din sajt"
3 svar · 350 visningar · startad av Maja
Hej, jag översätter en amerikansk webbplats (de säljer domäner och hosting) till svenska och nu har de börjat med en ny tjänst som kallas "blogging".
Jag har luddiga begrepp om vad det är: Nån sorts journal/dagbok man kan föra online, även från andras datorer, t.ex. om man är ute och reser? Blog är iallafall en förkortning av ordet "weblog". Ordet "blog" och "blogging" ingår i nästan varenda mening jag jobbar med just nu och vad 17 ska jag skriva på svenska? Det är meningar/fraser som "Blog Now" och "Use blogging on your website". Suck! :-)
Nån som vet om det redan finns nåt bra svenskt ord att använda? Eller ska jag låna in ordet blog i den svenska texten?
En annan liten fråga. Vad kallar man "logo" till vardags på svenska? "Logotyp" låter så stelt. "Logga" är å andra sidan lite för slappt. Nivån i övrigt är mer "webbplats" än "sajt", om ni förstår.
Hoppas på synpunkter! Tack på förhand!
Logotyp är den korrekta översättningen av logo.
Angående bloggen, varför inte försvenska det lite? ;)
"Blogga Nu"
"Använd en blog på din sajt"
Blogging är ett använt ord på svenska sidor på nätet redan så det kan du väl använda tycker jag.
Tack för de snabba svaren! Jag sitter och jobbar med det här just nu, så jag är verkligen tacksam. Jag var själv inne på samma spår, så jag har bestämt mig för att köra på "blogging", "blogga" och "logotyp".
Det är förresten Nunames jag översätter åt. De frågade en gång och jag tyckte det kunde vara en kul bisyssla, men jag har så mycket att göra med mitt eget företag nu att jag börjar bli sugen på att släppa det. Nån som har lust att ta över om det blir så? :-) (OBS. Det är inte jag som har översatt all text på deras site. Andra har hållit på innan mig, så hittar ni fel är jag säkert oskyldig... ;-D)