Om nån hade sagt till mig: "Gud vad vit du är", så hade inte jag tagit så illa upp. Det var säkert inget illa menat av hon som sa det. Det finns, precis som för vita personer, olika nyanser av brunt skinn liksom :)
Sen var det ju otroligt klumpigt av henne att säga det.
du har en poäng Ekström, men skillnaden mellan dig o mig, som är "vita" (jag är iofs grek, men fortfarande 'vit' enligt allmän åsikt ;) ), och den mörkhyade folkgruppen är att de har blivit diskriminerade och varit slavar under århundraden.
så när någon säger; "Gud vad svart du är!", kommer inte den kommentaren att tas emot positivt. Säger man så utan att mena illa, då saknar ju grundläggande insikt och diskretion. Om man däremot säger det med avsikten att tala nedsättande och diskriminera, då är man ju körd (för att uttrycka mig enkelt). :)
Om nån hade sagt till mig: "Gud vad vit du är", så hade inte jag tagit så illa upp. Det var säkert inget illa menat av hon som sa det.
Det är ju inte samma sak. Jag antar att du inte råkat ut för upprepade diskrimineringar på grund av att du är så vit? Jag hade hur som helst blivit sur om det första en intervjuare säger är "gud så vit du är". Det är knappast sakligt eller lämpligt. Låt säga att du har en sjukt stor näsa, hur skulle du reagerat om en kärring som skall intervjua dig för ett kneg öppnat konversationen med "vilken sjukt stor kran du har!!"?
Ur artikeln:
Vilka konsekvenser händelsen fått för personen som intervjuade Gustav vill hon inte kommentera.
Varför inte? Feg stil. Hade jag bossat där så hade det blivit en varning och en blandad kompott disciplinåtgärder.
Enligt utdrag från ovan nämnd artikel:
"När hon var klar tittade hon på Gustav och sa: Gud vad svart du är."
Gustav borde ej klaga, då denne blir betraktad som en solbränd gud... ;)
Enligt utdrag från ovan nämnd artikel:
"Kommunen ber om ursäkt och betalar 30 000 kronor i skadestånd."
Intern avgudadyrkan i kommunal regi kostar skr för dess innevånare... ;)
Det är ju inte helt ofördelaktigt att även se det komiska i det allvarliga...
Det var väl kanske inte så lysande att utbrista det (även om jag personligen inte tycker det är farligt).
Efter att händelsen anmälts till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO)...
Vad jag har förstått så är det väl inte etnisk diskriminering förknippat med hudfärg - en mörkhyad person kan väl vara svensk likväl som en ljushyad människa kan vara afrikan? Det är väl killen i sig som är väldigt svart, inte hans folkgrupp?
Om jag skulle åka till Afrika och någon skulle säga "Gud vad vit du är!" hade jag absolut inte tagit illa upp. Hade jag bott där (killen bor ju i Sverige) så är det väl inte heller så konstigt om jag vore vitare än ett spöke.