webForumDet fria alternativet

Språkhuliganer

Språk

22 svar · 854 visningar · startad av Theon

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg
Frågan#1

Har Ni märkt att orden forum, centrum och medium, i såväl tal som skrift ofta misshandlas :P

Många använder flertalsändelser som hör hemma i andra språk.

Fora, centra och media, är tre exempel på detta x(

Det har gått så långt i språkutarmningen att vi kan notera de riktigt vulgära exemplen: Ett fora, ett centra och ett media :l

Vad tycker Ni övriga om detta :q §e

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

för jävligt!

Medlem sedan juni 200224 inlägg

Ännu ett exempel på att svenska språket ständigt förnyas ..
Vi gör det helt enkelt mer bekvämt för oss :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

E d typ så här d ska va?

:OO

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

har aldrig hört "fora". Usch vad fult det låter!!!

men centra har jag ju hört... det känns som att det börjar bli accepterat... Fast jag tycker det låter konstigt det också.

när det gäller formen media, tycker jag att det är svårt. Jag tycker att "originalordet" medium, påminner för mycket om en spåkvinna/spåman... Fast det är kanske för att ordet "medium" i grekiskan har bara betydelsen spåkvinna/spåman... :q

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Fora låter som ett timmersläp med häst.

Medlem sedan jan. 2002160 inlägg

Med risk för att sticka ut hakan på ett sätt jag kan komma att ångra...

Vad anser ni att det heter i pluralis då? Om inte fora? Ett forum, flera fora... Ett centrum flera centra...

:r

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Fora är plural. Det är det som är grejen. Om jag förstått saken rätt. :)

Mvh,

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Å på skånska är det ett verb
Utfodra blir på skånska ibland fora
av någon outgrundlig anledning.
Gammalt antagligen.

@nders skrev:

Fora är plural. Det är det som är grejen. Om jag förstått saken rätt. :)

Mvh,

Så ursprungs-"klagomålet" i tråden gällde alltså att folk använder fora som singularform, t ex "ett fora"...

I så fall fattar jag, och håller med om att det är huliganism

Nix !!

Det heter ett forum flera forum, ett centrum flera centrum, ett medium flera medium (eller medier beroende på vad som avses)

Fora, centra och media är inte svenska pluralformer ;)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det heter ett forum flera forum, ett centrum flera centrum, ett medium flera medium (eller medier beroende på vad som avses)

Det var som attans! Jag skyller på din dotter, hon har förlett mig. ;)

Det var bra att det var så, för så har jag alltid trott, tills ganska nyligen, då användandet av framför allt fora började bre ut sig som sibirisk tundra.

Tack för upplysningen! :)

Theon skrev:

Nix !!

Fora, centra och media är inte svenska pluralformer ;)

Tja, sibirisk tundra har jag inte sett så mycket av här i Lund. Men jag slog helt enkelt upp det i SAOL och till min förvåning heter det både forum eller fora i plural. Som med de flesta språkliga saker, handlar det nog om vad man är van vid. Anledningen till att vissa, t ex jag, använder fora som pluralform är att forum är latinets bestämda form singularis. Så för en person skolad i latin, vilket ju var vanligare att man var förr, låter det väldigt konstigt med forum som plural. Det blir som om man skulle säga t ex "torget" på svenska (bestämd form singularis) och sedan använda samma form för obestämd form pluralis, t ex

Jag skulle gå och handla på torget, men det fanns så många torget att välja på i staden, det fanns hela sju torget. Jag frågade en grupp människan som stod och pratade vilket torget de kunde rekommendera om man ville köpa frukten och grönsaken...

Ja, ni förstår min poäng...

Men som sagt det går numera alltså lika bra med forum som fora i plural...

:stud

Naturligtvis borde jag ha konsulterat SAOL innan jag startade tråden :r

Nu tycker jag trots detta att de latinska pluraländelserna låter illa och föredrar våra traditionella former §e

Jag ska bearbeta Svenska Akademin till nästa utgåva och tänker bearbeta Svenska Språknämnden för att få assistans.

Det är möjligt och troligt att Ni latinare trivs med dessa språkformer, men jag hävdar att det svenska språket ska ha så få importerade influenser som möjligt :l

Jag vill inte verka grinig, och jag tycker det är okej att du är van vid och föredrar vissa böjningsformer, men jag tycker inte det går att argumentera med begrepp som "tradition" och säga att vi inte ska ha utländska influenser

"forum" är ju i sig en främmande fågel och inte någon tradionell svensk form.

Forum=torg
Centrum=mitt

Antagligen började de användas en gång i tiden av folk som ville "svänga sig" med fina ord...

I all ödmjukhet,
L'etranger

Men, en sak är säker. Det är en soppa med just de här orden forum, centrum och medium... De finns t ex också böjningsformen "center" för centrum. *gnuggar händerna*

Att diskutera är inte att vara grinig :)

Jag är medveten om att väldigt många av de ord vi brukar i vårt dagliga tal, är frukter av inflytande från andra språk.

Egentligen menar jag bara att de ord vi accepterar som svenska, ska böjas enligt svenska språkregler, och om nu SAOL tänjer på normerna, måste jag antingen ge upp eller arbeta för att mota akademikerna tillbaka i fållan. Att ge upp är inte riktigt min stil så detta blir starten för en kampanj för språkvård :birp :birp :birp

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Naturligtvis borde jag ha konsulterat SAOL innan jag startade tråden

Jepp, det är klart att du borde ha gjort det, här förleds ingenting. ;)

För att fortsätta förvirringen med dessa ord, finns faktiskt även ordet "fora" som substantiv i singularis, men med en helt annan betydelse än som pluralform av "forum".

fora - färd med användande av drag- eller lastdjur för transport (i ett l. flera lass) av en varumängd från en plats till en annan

SAOB

Tja vad sägs om medium, meda, medar? :p :x :h

Medlem sedan maj 2001149 inlägg

Flertalet nu levande personer i Sverige har obefintliga eller bristfälliga latinska grammatikkunskaper. Därmed blir det lätt problem vid hanteringen av latinska pluraländelser. Vi är vana vid att ord som slutar på bokstaven A är singularis.

Det har gått så långt i språkutarmningen att vi kan notera de riktigt vulgära exemplen: Ett fora, ett centra och ett media

Huruvida det rör sig om språkutarmning eller språkutveckling är en smaksak. Min personliga uppfattning är att det låter illa, men jag har vuxit upp med en språkfascist till far. :e
Det är framför allt av detta skäl (och då menar jag inte min fars språkpolitiska inriktning ;)) som jag tycker att pluralformerna centrum/medium/forum är att föredra. Dessutom känns det knepigt att använda centra/media/fora i pluralis bestämd form vilket blir konsekvensen av att använda dessa pluralformer.

Jag är inte säker på att en latinskt skolad person skulle uppfatta bruket av forum i pluralis på samma sätt som

Jag skulle gå och handla på torget, men det fanns så många torget att välja på i staden, det fanns hela sju torget. Jag frågade en grupp människan som stod och pratade vilket torget de kunde rekommendera om man ville köpa frukten och grönsaken...

Jag vet inte hur det är med forum och centrum, men pluralformen media har inte alltid varit helt rumsren. SAOL:s elfte upplaga anger medium som det rekommenderade alternativet. Jag kan i alla fall tänka mig att den latinskt skolade personen tycker att det Theon beskriver som "de riktigt vulgära exemplen", dvs ett fora, ett centra eller ett media, låter värre.

Nu har ju aldrig en majoritet av Sveriges befolkning varit latinskt skolad, och jag har svårt att tro att den som kan latin inte kan acceptera att man anpassar ett låneord. Jag är väl skolad i det engelska språket men har inga problem med att engelska låneord anpassas till svenska grammatiska regler.

Min uppfattning är att många personer tycker att det låter märkvärdigare med de latinska böjningsformerna och använder dessa former för att stajla.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)