webForumDet fria alternativet

översätta CVn...

Språk

11 svar · 1 086 visningar · startad av Hallgren

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg
Frågan#1

uffuff på er...

Sitter här och ska översätta min CV till engelska men har svårt att hitta bra ord då vi inte har samma skolsystem osv. :l

Någon som har varit tvungen att översätta sin CV? Om, hur gör man så att det bli bra? :)

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Skolverket har en sida som förklarar det svenska skolsystemet på engelska. Där kan du säkert hitta en del bra ord. :)

http://www.skolverket.se/english/system/swedish.shtml

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Jag skrev en ungefar tre meningar pa min CV innan skol- och utbildningsdelen dar jag snabbt forklarade svenska skolans uppbyggnad, vilka delar av skolan som fanns, vilket som ar grundskola och vilket som da ar frivilligt.

Normalt tar man med var motsvarighet till hogstadiet, secondary school, pa CVn nar man tanker skicka den utomlands. Utomlands valjs ofta inriktningar (sa som vi valjer inriktning till gymnasiet) redan pa hogstadiet och utbildningen anses darfor ibland som om den paborjas (seriost) vid ungefar 13-14-ars aldern. Darfor ar det viktigt att visa vad du har last dar och inte bara pa gymnasiet.

Gymnasiet finns det egentligen ingen rak oversattning for. Nagra sager sixth form (andra fifth form) college men det ar inte riktigt ratt. Skriv istallet College, mellan vilka ar du har gatt dar och vad du har last.

Inkludera alltid alla amnen som du har last. Normalt sa behover man inte visa upp betyg pa ett CV, men om du lagger till betyg efter varje amne sa glom inte att skicka med nagon form av tabell sa att dom kan forsta vilken niva du ligger pa.

Sedan har du Higher Education eller University. Ofta kan man likstalla Hogskolan med Universitet da Higher Education mer ar som...en avancerad typ av folkhogskola..or so I've been told.

Ofta gar man i okronologisk ordning pa CVs utomlands. Man borjar med senaste jobbet...sedan eventuella kurser for att avsluta med skolutbildning. Allra sist lagger man "Other" delen som inkluderar sprakkunskaper, fritidsintressen osv.

Min Engelska CV ar listad som foljande och har sagts ha ett valdigt bra upplagg (har sagts av headhunters och recruitment):

Name:
Nationality:
Adress:
Telephone:
Date of Birth:
Driving license:

Work experience:
-mellan vilka datum
-foretagets namn, websida, land
-en mening om vad foretaget sysslar med
-responsibilities
-reason for leaving (racker med ett par ord)

Courses attended:
-mellan vilka datum
-namn pa kurs eller kursinnehall
-anordnare, ort och ev. land
-kursinnehall (kortfattat)

Education:
-mellan vilka ar
-namn pa skola
-utbildningsdelar (ev. betyg)

Other:
-sprak
-fritid

References:
-available on request

mycket bra info! Tack hypatia och annesophie!

Nu ska jag bara försöka förklara hotell och restaurang programet. De innehåller kurser som kan bli svårt att översätta, men får försöka. :)

Du kan ju alltid skriva vad kurserna heter sa kanske nan kan de ratta namnen...

Larargymnasium, som finns i bla England oversatts ju Teachers Training College. Sa Restaurang och Hotell kanske kan oversattas "Training College with direction towards the Hotel and Restaurant Industry (eller mojligtvis "trade")"? Det ar val fortfarande ett ganska praktisk del av gymnasiet...dvs mycket prao..eller?

...

Jo, praktiken är en väldigt stor del i HR programmet.

De kurser jag måste översätta är följande:
Servering A och B
Företagsekonomi A
Livsmedelshygien A och B
Hotell A
Livsmedel A och B
Varmkök - grundkurs
Kallkök - grundkurs
Varmkök - restaurang
Specialkost för restaurang
Varm- och kallkök - restaurang A
Varm- och kallkök - restaurang B
Köks- och serveringsutrustning
Storkök

Muhaha! *pust* :l

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Gymnasiet brukar översättas med Upper secondary school.
College motsvarar högskolan. :)

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

College motsvarar högskolan.

Inte i England.

*edit* Eller jag vet inte. Vad jag förstår så gör engelska elever sina "A-levels" (vad det nu är) vid ett "college" när de är i åldern 16-18 , och det motsvarar väl inte direkt högskolan...

Upper secondary school ar mer som att saga "Ovre hogstadiet". Det ar alltsa annu en niva (som vi da saknar i svenskan eftersom vi anvander "gymnasiet") att laggas till bakom lag, mellan och hogstadiet. Det ar ju ingen benamning som jag nagonsin hort i vardagliga sammanhang, kanske mer facksnack? ;) College aker man ju till nar man ar 16-17 (beroende pa land, men bortsett fran UK aven i USA) sa jag forstar inte hur det skulle kunna var hogskola.

I England gar man i skolan fran 5 ar till 18. Fran fem tom 11 ar gar man i lag- och mellanstadie (primary school), fran 12 tom 16 ar gar man da i Secondary school, alltsa hogstadiet. Grundskolan slutar vid 16-ars aldern och alla elever dar maste ga igenom och klara GCSE, General Certificate of Secondary Education, prover. Efter man har klarat proverna, och da fatt hyffsade provresultat, kan man fortsatta att studera i ytterligare tva ar pa gymnasiet = college.

Pa college gor man sedan A Levels. A levels ar General Certificate of Education at Advanced Level i ett speciellt amne. Man kan valja “niva” pa kurserna fran A tom E. Studenter som vill ga vidare till universitet eller annan hogre utbildning eller kunna valja bland nagot “battre betalda jobb” kor vanligtvis pa A nivan. Man kan valja att gora ett stort slutprov efter tva ar eller flera mindre prov under de tva aren.

Efter college fortsatter man till Universitet om man vill.

Overhuvudtaget sa ar det alltid bra att kolla upp landets (om man nu planerar att soka jobb utomlands eller studera utomlands) skolsystem innan man skriver sin CV. Som utlanning kan man ofta komma undan med att skriva lite mer detaljerat och ha en extra sida med forklaringar. Plus att det ar bra att vara forberedd da man ofta far fragor om utbildning.

Hallgren>

Usch det var svara saker att oversatta! ;) Om du kor fast helt sa ska jag ge det ett forsok...eller skicka vidare det till nan kompis...sag till isafall!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Universitet = university. Inte så bökigt.
Men en svensk högskola (som alltså inte har universitetsstatus) ska egentligen kallas University college. Men eftersom det låter "för lågt" så kör alla svenska högskolor - vad jag vet - på university i alla fall. :)

...

Mmmm, har skickat iväg lite mail till skolverket men inget svar än. :(
Det sega är att jag har lite smått brottom annesophie, jag e tacksam för allt du kan hjälpa mig med.

Jag tror att det ar lattare for dig om du dels forsoker oversatta “titlarna” pa kurserna som du last men sedan aven lagger till en “innehallsforteckning” for just den kursdelen. Da behover du ju inte fokusera sa mycket pa sjalva namnet, och huruvida det ar 100% korrekt, utan kan ge en mer detaljerad beskrivning av vad du faktisk lart dig.

Tex:
Business Economy Level I
As part of the Business Economy class, level I, we studied the relation between companies and the finance world. We also looked at the effect that the international economy can have on local or national companies…bla bla bla…

Jag har forsokt att oversatta en del men jag vet inte riktigt vad som ingar i kurserna sa det ar svart att “utveckla” ett bra namn ibland.

Servering A och B
(The art of ) Serving and Waiting Levels I & II
Företagsekonomi A
Business Economy Level I
Livsmedelshygien A och B
Food Hygiene (funderade ett tag pa vad man bast skulle oversatta “livsmedel” med, det finns ju en del ord, men eftersom Livsmedelverket heter National Food Administration sa tyckte jag att det lat ok att oversatta med “food”)
Hotell A
Hotel (du far nog skriva lite mer om vad du har last i denna kursen for att du ska kunna fa en battre oversattning)
Livsmedel A och B
(Working with) Provisions (eller groceries) level I & II (Jag tror det finns nagot som heter Food Technology ocksa - typ Livsmedelteknik...kan det vara nagot?)
Varmkök - grundkurs
Warm Buffet
Kallkök - grundkurs
Cold Buffet
Varmkök - restaurang
Warm Buffet with focus on restaurant food (processing)
Specialkost för restaurang
Special diets (?). Vad for typ av mat galler det har? Vegetarisk kost och liknande eller? Skriv da hellre lite mer om vad for typer av specialkost ni har lart er om.
Vet inte riktigt vad som skiljer nedan 2 fran “Varmkok – restaurang” ovanfor.
Varm- och kallkök - restaurang A
Varm- och kallkök - restaurang B
Köks- och serveringsutrustning
Kitchen and serving equipment
Storkök
Catering

Nu ska jag aka bort over helgen sa jag far onska dig lycka till! :)

/A

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)