Jag sitter nu i en hyfsat jobbig sits, eftersom att jag ska skriva ett specialarbete som ska vara färdigt till i morgon. Specialarbetet ska skrivas i rapportform och behandla strukturen av mitt examensarbete, dvs. ett Intranät skrivet i PHP. Jag är fast känns det som, eftersom att jag är mest inne på "fack-språket" vilket inte känns helt riktigt.
Har ni några förslag på hur jag skulle kunna lägga upp det och konkret säga vad rapporten bör innehålla?
Hmm... har du inte fått handledning under specialarbetet? Det där borde du ju ha diskuterat ihop med din handledare och nu på slutet ska det ju bara vara att knyta ihop de olika delarna...
Men vi får väl hoppas på att det finns några här som har vana vid att beskriva struktureringen av intranät som kan ge dig några tips. :)
Men vad? Jag bör väl inte ta upp hur jag har lagt upp programmeringen, hur modelleringen av databasen såg ut, osv.? Ska jag skriva syfte osv. med intranätet så känns det som att jag får ihop ca. 10 rader text. :l
hypatia>
Hmm... har du inte fått handledning under specialarbetet? Det där borde du ju ha diskuterat ihop med din handledare och nu på slutet ska det ju bara vara att knyta ihop de olika delarna...
Jo, jag har en handledare. Men han suger... När jag frågade om jag skulle skriva om programmeringen eller om intranätet i sig, sa han att han inte ville svara på det - det kändes tydligen som att han gjorde arbetet då. :x
Du kan beskriva hur du har resonerat kring programmering och db-modellering. Beskriv eventuella problem som kanske dök upp, och hur du löste dem. Eventuell källkod och db-design kan du ha i bilagor om du vill. Små kodsnuttar som illustrerar specifika saker du tar upp, kan du ha i brödtexten.
Hm, tack! Nu fick jag lite insikt i hur jag ska skriva det. :)
Men det går alltså bra att ha med kodsnuttar och tänkandet kring programmeringen i rapporten? Den blir inte för teknisk då, som jag trodde att den knappt fick vara?
Den blir inte för teknisk då, som jag trodde att den knappt fick vara?
Det där är ett skäl till varför man inte ska ha all källkod i brödtexten, utan i en bilaga istället. När det gäller små illustrativa kodsnuttar ser jag det som så att ditt arbete är väldigt tekniskt inriktat. Då blir det svårt att helt undvika teknik. Har du en liten kodsnutt på 5-10 rader som du vill skriva något särskilt om, då kan det vara lämpligt att ha den i brödtexten tillsammans med din beskrivande text, istället för att hänvisa till en bilaga någon helt annanstans. Alltså, i brödtexten är huvuddelen löpande text som beskriver ditt arbete. Kodsnuttarna utgör bara en liten del, och finns där enbart för att illustrera vissa saker. Komplett källkod hör hemma i bilagor.
Jag har också inlämning i morgon (idag) och hann tyvärr inte bli riktigt färdig. Jobbat två dagar i streck nu, kl 14-02 idag & igår :e. Nåja, jag började i december ... men det var inte så mycket mer heller.
Du har ju säkert värsta lyxen, Pace...
Jag:
Examensarbete: 100p, ska vara inlämnat idag senast kl. 23:59
Specialarbete: 20p, ska vara inlämnat idag senast kl. 23:59
Hm, låter inte kul det ... Det är otroligt jobbigt med flera projekt som håller på samtidigt och ska vara inlämnade flera veckor efter start.
Åhh nej, jag har inte heller värsta lyxen, jag hade som slutprojekt i rörlig bild att producera en film av något slag (på 6 månader). Jag hade tidigare kommit överrens med en kompis att jag ska fota/ljussätta hans film och tyckte att detta skulle räcka, men jag var tydligen tvungen att göra en egen film. Så efter att ha avslutat en 20-dagars-inspelning var jag ganska sliten jag med :x men det var bara att påbörja nästa filmprojekt. Inte nog med det så har man två beställningsfilmer att göra + webprojekt om film, så jag har det inte så lyxigt :birp
Jag vill inte veta vad du gjorde med din handledare! Jag menade bara att mitt arbete skulle komma i sin helhet vid ett senare tillfälle, inget snusk! :o