Jag startar en ny tråd om detta, eftersom den förra stängdes.
Min åsikt om stavningar är denna:
E-post, inte mejl.
Scanner eller bildläsare, inte skanner.
Webbplats eller webbsida - inte sajt.
Spara - inte savea.
Märka - inte "labla"
PC - inte pc, TCO - inte Tco etc.
InDesign, GoLive - inte Indesign eller Golive.
Tejp - klisterremsa. Detta ord kan stavas på svenska för att skilja det från "mastertape", d.v.s masterband.
Tape - band (ex. mastertape).
Ska man använda engelska ord bör de antingen vara omodifierade eller ersättas av ett rent svenskt ord (ex. skrivare = printer). Stavningar som mejl, skanner etc bör undvikas helt, eftersom e-post och bildläsare är bättre och snyggare ord.
Akronymer som inte kan uttalas som ett ord (PC, IBM, TCO, USB etc) skrivas med versaler i fortsättningen. Jag är motståndare till pc, Ibm, Tco, usb etc.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
Varför skulle 'webb' vara bättre än 'sajt' och 'mejl'? Om man stavar engelskans 'web' med två b, så är det ju också en typ av försvenskning av stavningen med bibehållet engelskt uttal. Dessutom en halvhjärtad sådan eftersom vårt uttal mer liknar 'vebb' (vi har inte det där ljudande w:et).
Ska man vara petig finns det fyra möjligheter:
web - det engelska originalet, men då borde vi använda scanner, mail o.s.v. också
webb - halvhjärtad försvenskning, egentligen inte bättre än mejl och skanner
veb - egentligen lika fel som föregående (bara tvärtom), rätt uttal av v-ljudet, men fel av vokalen
vebb - mer svensk stavning, men fortfarande analog med mejl och skanner
Observera att jag inte säger mig föredra den ena före den andra. Jag är bara nyfiken på hur man kan anse 'webb' vara bättre än 'satj' samtidigt som man dissar 'mejl'.
P.S.
The Flight Site är en sajt som är helt inriktad på flyg.
Från Ilyushins hemsida.
Hoppsan! :p
D.S.
------------------
"These are my principles. If you don't like them I have others."
-Groucho Marx
[Redigerat av mappo den 29 okt 2001]
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25