webForumDet fria alternativet

Rinkebyska o rosengårdska????

Politik & samhälle

4 svar · 1 267 visningar · startad av Cloe

Medlem sedan maj 2001739 inlägg
Frågan#1

Jag undrar vad ni tycker om fenomenet "rinkebyska" o "rosengårdska"?? Dvs den "dialekt" som talas ute i förorter (Rinkeby o Rosengård)med och av många invandrare och praktiskt taget har blivit som ett eget "språk".

Jag är lite kluven till detta. Ska man/borde man acceptera detta "språk" som en riktig dialekt?? Finns det inte risk för att det svenska språket så småningom utrotas om man fortsätter att gröpa ur det?? Eller är det bara en del av utvecklingen o inget att göra åt med tanke på hur många som pratar så?? :OO

Jag tycker dock att det är fel att uppmuntra det, eftersom många då riskerar att inte lära sig "korrekt" svenska o för att kunna bli förstådd överallt o i alla social sammanhang borde det ju bli komplicerat om detta är det enda "språk" man kan.

VAd tycker ni??????

------------------
Cloe

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

En dialekt tycker jag ska vara lokalt betingad över ett större område så att säga...
"Rinkebysvenskan" kommer sig mest av invandrarnas (mer eller mindre) kraftiga brytningar och grammatiska fel.

Det som gör mig riktigt rädd är när barn med svenska föräldrar bor i dessa områden och börjar prata likadant... :l

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Svenska språket ändrar sig hela tiden, och har alltid gjort så under historiens lopp. Det vi talar och skriver idag hade knappast betraktats som korrekt svenska för 100 år sedan. Svenska språket för 1000 år sedan kan vi överhuvudtaget inte förstå.

Jag tycker man kan betrakta rinkebyska som en dialekt. Den har visserligen sitt ursprung hos invandrares bristande kunskaper i svenska språket, men den är inte någon specifik brytning som kan härledas till något speciellt språk. Den har verkligen uppstått i Rinkeby och är därmed på ett sätt lokalt betingad.

Trots allt jag har skrivit ovan, har jag ändå förståelse för svenskar och invandrare som inte vill låta sina barn växa upp i den miljön och tala rinkebysvenska. Dialekten är ju inte särskilt accepterad idag.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Vad ska man kalla språket som pratas av data folk då ? svengelska, vi lånar ju väldigt mycket och skriver om dem och framför allt utalar dem annurlunda. Språk utvecklas hela tiden och det finns nog inget man kan göra. Jag ser absolut inget negativt i att ett språk utvecklas och får fler former.

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Vad ska man kalla språket som pratas av data folk då ?

Vad sägs om C++, Java, Pascal, Perl eller C#? ;)

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)