Att skilja på ett transitivt och ett intransitivt verb är ganska enkelt. Transitiva verb kan ha objekt, men inte intransitiva.
Jag kör bil. Kör är transitivt.
Jag springer. Springer är intransitivt.
Jag kör - fungerar.
Jag springer gata - fungerar inte.
Det jag inte förstår, är vilka verb som kan vara både transitiva och intransitiva. I ordboken står det att plöja är ett transitivt verb. Köra är däremot ett transitivt och intransitivt verb. Jag ser dock ingen skillnad mellan orden. Både kan, enligt mig, vara både transitiva och intransitiva.
Allt detta fungerar:
Jag kör bil. (transitivt)
Jag plöjer åkern. (transitivt)
Jag kör. (intransitivt)
Jag plöjer. (intransitivt)
Det jag inte förstår är följande utdrag från min bok:
Många verb är ibland transitiva, ibland intransitiva.
Ex. Mannen körde (transitivt) bilen.
Mannen körde (intransitivt) för fort.
Köra är väl transitivt i båda fallen?
Köra kan (enligt ordböcker) vara både intransitivt och transitivt. Plöja kan bara vara transitivt. Dock kan jag plöja åker (transitivt) och plöja för fort (intransitivt?). Därför har jag svårt att se skillnad på orden.
Min fråga är alltså. Vilka ord kan vara ibland intransitiva och ibland transitiva, och varför?
Det Hypatia skriver stämmer överens med vad som står i Nationalencyklopedin om transitiva verb. Alltså "köra" är transitivt oavsett hur du än använder ordet. Bara för att du utelämnar objektet blir det inte intransitivt. Ett intransitivt verb kan aldrig ha ett objekt.
Men för att bidra till förvirringen kan jag citera vad NE skriver om intransitiva verb:
intransitiva verb (av. senlat. intransiti_vus, eg. 'inte övergående'), verb som inte tar objekt, t.ex. falla, sova, bero. I språk där objekt kan stå i olika kasus är alla verb intransitiva som inte tar objekt i ackusativ. Distinktionen transitiv–intransitiv är ofta oklar eftersom många annars transitiva verb kan användas utan objekt (han äter/läser/gräver) och eftersom vissa annars intransitiva kan ta objekt (hänga sin mor i kjolarna, springa sig trött). Många verb kan med viss betydelseskillnad fungera antingen som transitiva eller som intransitiva (hon rullar bollen, bollen rullar).
Där är det plötsligt oklart vad som menas. Personligen tolkar jag det som att verben "hänga" och "springa" i normalt språkbruk inte tar objekt, men ibland finns det vissa uttryck och talesätt där det skiljer. Jag tolkar enligt den definitionen "köra" som ett transitivt verb för jag tycker inte att det bara är ett talesätt att "köra bil". Jag anser att det är ett fullt normalt språkbruk precis som "köra motorcykel", "köra scooter" etc.
Det är tur att det går att skriva grammatiskt korrekt utan att vara införstådd med alla grammatiska termer :)
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849