Håller på att läsa upp min svenska lite och det är dags att skriva en uppsatts men den skall vara uppbyggd med Times New Roman, 14 typsortlek och 1,5 mellan raderna. Enligt vår lärare är detta standard när det gäller hur uppgifer skall byggas upp.
Själv så sitter jag alltid med verdana 10 och vanligt radavstånd.
Verdana har inga seriffer. Det är svårare att läsa brödtext utan seriffer. Därför skulle jag rekommendera Times eller vilket annat typsnitt som helst med seriffer. Storlek 14 tycker jag låter lite stort. 10 eller 12 tycker jag verkar bättre, men jag har å andra sidan en bra syn så jag störs inte så mycket av att texten är liten. Jag har för mig att det finns någon tumregel om att det ska vara 8-10 ord på en rad för att man inte ska "tappa bort" sig innan man når till radslutet när man läser texten.
Lärare har en förmåga att ha nån sorts diktatorisk syn på det hela. Själv har jag läst på högskola i 4 år och samtliga uppsatser jag har skrivit har haft olika regler och riktlinjer.
När vi skrev C-uppsats fick vi dessutom olika direktiv från olika handledare.
Slutsats: Gör som läraren säger :)
Vad det gäller vad som är lättast att läsa är det för ögat faktiskt Verdana som anses vetenskapligt rätt. Times var ett typsnitt osm skapades för att få plats med fler bokstäver på samma papper (i tidningarnas begynnelse).
Fats saken är det att vi har läst Times så fruktansvärt mycket att vi har vant oss och tagit till oss den...
Kommer inte ihåg källan till det hela, men om nån är intresserad av artikeln jag fått det från kan jag kanske leta upp den...
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
På Högskolan i Jönköping finns det fastställda regler för hur C-uppsatser och liknande ska vara utformade, allt från vilket typsnitt som ska användas (AGaramond) till vilken logga som ska användas och färg på omslaget... ;)
Överlag är 1,5 eller dubbelt radavstånd rekommenderat för att det ska vara lättläst, men också för att opponenten ska kunna ge kommentarer i texten.
Personligen tycker jag det är viktigare att hålla koll på marginalerna, att dra in högermarginalen en bit - också för kommentarernas skull, men mest läsbarheten.
Jag har hört något liknande som UlfT har för sig, men där var det 13 centimeter som var riktlinjen på ett A4.
Vad gäller typsnitten är Verdana framtaget speciellt för webben - att använda Verdana i en längre brödtext i tryck är inte att rekommendera - där är det serifftypsnitt som helst ska användas, Times New Roman, Garamond, Bodoni...
I rubriker och mellanrubriker är det däremot helt okej med sanseriffer (dvs utan "klackar" på bokstäverna) som Frutiger, Helvetica, Verdana...
------------------ :stefan: - formerly known as Q
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e