Komma
Vad är korrekt komma-användning? När jag läser inläggen här ser jag väldigt få kommatecken. T.ex. bör det vara komma före och efter namn.
Exempel:
Johan, maten är väl färdig?
Är det inte så, Johan, att maten är färdig?
Är maten färdig, Johan?
Detta ser betydligt bättre ut än t.ex.:
Är maten färdig Johan?
Färdiglagad har jag hört talas om, men inte färdig-Johan.
Genitiv
Många är det dessutom som slänger in en apostrof eller accent ('´`) vid genitiv. Det kommer från engelskan och hör inte hemma i svenskan.
Rätt: WebForums forum är bra.
Fel: WebForum's forum är bra.
Om man ska använda apostrof vid genitiv i engelskan bör man dock tänka på två saker. Det är apostrof (tecknet ') och inte accent som ska användas. Det ska inte vara något s efter, om ordet slutar på s, z eller x.
Rätt: It is Max' ball.
Fel: It is Max´s ball.
Egentligen spelar det ingen roll om man inte använder rätt tecken. Använder man fel får man dock räkna med att stavningskontrollerna lär klaga.
Ni får gärna påpeka om jag har fel, så att jag kan rätta det. Länka gärna till det här inlägget om ni ser någon som gör de här felen. :)
OBS: Detta är inget klagomål. Bara en vädjan om ett bättre skrivsätt.
Stefan: Rätt, men apostrof bör inte användas vid gentitiv i svenskan, om det inte är absolut nödvändigt. Då ska man sätta en apostrof efter sista tecknet om det är ett s, x eller z.
Anders: Det används ibland, ja, men används det inte felaktigt? Jag är osäker.
Det är uppenbarligen okej att skriva till exempel Jonas's i engelskan nu för tiden. Vi har i alla fall fått lära oss att man får skriva så, men att man helst ska skriva Jonas', för att använda samma exempel.
------------------ Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!
Jag håller också med Swey, så när som på två saker - varav den ena redan är nämnd.
Namn behöver inte alltid omgärdas av kommatecken, vilket har åskådligjorts ovan.
Är det inte så, Johan, att maten är färdig?
Det finns tillfällen när man inte nyttjar kommatecken före och efter namn, vilket redan har exemplifierats.
Vidare, webForum ska skrivas med gement "w" eftersom det är "varumärket" - på samma sätt som "google" ska skrivas med gement g. :)
Ha inte så rätt @nders. ;)
Google ska självklart skrivas med versalt G - tankevurpa. :r
Hmm... jag får leta rätt på ett bättre exempel vid tillfälle. :)
416 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2