webForumDet fria alternativet

Substitut för åäö

Språk

4 svar · 503 visningar · startad av OlleBoop

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg
Frågan#1

Hej.
I vissa lägen finns inte å, ä och ö tillgängliga.
En del personer skriver då aa, ae resp oe.
Personligen tycker jag det är betydligt mer lättläst om dessa individer helt enkelt skippat prickarna och skrivit a, a och o.
Som sagt, så tycker jag. Vad tycker ni?

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Som Du.. Alltid gjort!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Då vi egentligen inte läser fonetiskt utan läser ordbilder så är det lättare om man skriver utan prickar och ringar då man får ett flyt i texten.

Exempel:

Detta aer en text som faa kan laesa daerfoer det inte foeljer raett ordbilder.

Detta ar en text som fa kan lasa darfor de inte foljer ratt ordbilder.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan juni 2000468 inlägg

Jag har en kompis jag brukar snacka med på IRC som sitter med amerikanskt tangentbord, eftersom han tycker att det är enklare att programmera på. Allt snack med honom har gjort att jag inte märker ifall någon skippar prickarna över bokstäverna längre på svenska ord. :)

------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

I vissa situationer kan det vara bättre att ändra sättet att skriva det där har jag märkt. För några veckor sedan skulle jag skicka ett sms till en polare för att be honom ta med sin bärbara dator till mig så att jag unde visa den för en kund. Jag skriver alltid sms med a,a och o eftersom det inte alltid fungerar med svenska tecken via ICQ. Ni kan säkert själva räkna ut var han tänkte då jag bad honom ta med sin bärbara till mig för att jag vlle visa den för en kund. :e Nästa gång tänker jag skriva baerbara eller helt enkelt Laptop istället tror jag. :)

[Redigerat av SirPeter den 11 jul 2001]

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)