webForumDet fria alternativet

Kär eller förälskad?

Språk

8 svar · 889 visningar · startad av bughawk

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg
Frågan#1

Vad är skillnaden mellan dessa två ord egentligen? Att kär är djupare och starkare är ungefär det enda jag har lyckats lista ut.
Men hur vet man vilket av dem som stämmer bäst in på ens känslor? Och vad är egentligen skillnaden?

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Medlem sedan maj 2001164 inlägg

Jag har funderat en del på det där. Men har bara kommit fram till två saker:

• Kärlek ~ Förälskelse
  • Att vara förälskad kan kanske betyda att ens känslor är besvarade.

Äsch, jag har ingen aning... :q
Så här står det iaf i Bonniers Ordbok:

Kärlek = Förälskelse, passion, erotik, tillgivenhet, vänskap, hängivenhet, starkt intresse.
Förälska sig = bli kär

------------------
640 kilobyte borde räcka för vem som helst.
Bill Gates 1981

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Haha, det är ett lustigt ämne det här, varje person man pratar med verkar ha sin egen tolkning. :)

En variant som jag har hört är att när man är förälskad så känns det "pirrigt", men när man är kär så känns det "tryggt".
Men han som sa det lät skeptisk själv, så...

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Ja jo jag tycker oxå att förälskad är en mer tillfällig form av kärlek. Typ först är man förälskad, sen blir man kär. Kär är man alltså när man stabiliserat sin förälskelse lite ;)

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

Sue Me!

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Jag tycker jag kan bli typ kär även i prylar, som t.ex. en bil eller båt jag träffar på därför att den är till salu och till ett överkomligt pris... :OO

Jag tänker mer och mer och mer på den, vill se och röra... och vill ha, vill ha, vill ha... men alla föremålets brister blir närmast osynliga medan jag är kär... :)

Men förälskad.... mjäää.... det är nog något mer ömsesidigt och besvarat. :e

[Redigerat av Chakotay den 17 maj 2001]

Medlem sedan maj 2001164 inlägg

Chakotay:
Då vet jag en sak jag är "kär" i. Olympus Camedia 2040Z Digitalkamera för 6000:-
Vill ha, vill ha, vill ha! :e

------------------
640 kilobyte borde räcka för vem som helst.
Bill Gates 1981

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Jag är kär idag, sedan 13 år

För mig var det förälskelse som ung, då man hade olika förälskelser (utan att det var pojkvänner) hela tiden.

Men gränsen är väl väldigt luddig, för visst kan jag känna mig förälskad i dag med

------------------
/Annelie
"Våga älska också dig själv!"

Medlem sedan juni 20016 inlägg

Jo, så är det nog. Förälskelsestadiet kan inte vara i oändlighet. Det är begränsat i tid, en hänryckningens tid. Kär kan man sedan vara under en lång tid och det kan gå upp och ner i förhållandet. Men fast det går upp och ner kan man behålla en kärleksfull grundton, man grälar kanske ibland, men är också rädda om varann...

Förälskelse är elden. Den hastigt uppflammande då omvärlden blir osynlig och oväsentlig. Efter elden har tonat ut brukar det vara läge att grilla. Och där kan man sitta i kärlek och grilla och prata tills solen går ned och det blir lite kyligt...

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Hihi. Jag gör nog ingen skillnad på orden och ser dem som raka synonymer.. ;) Men det ni kom fram till (som Mats sammanfattade) låter ju vettigt.

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Allt som sker, sker.
Allt som när det sker får något annat att ske, får något annat att ske.
Allt som när det sker får samma sak att ske igen, sker igen.
Men gör det inte nödvändigtvis i kronologisk ordning.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)