webForumDet fria alternativet

Design

Design & grafik

10 svar · 469 visningar · startad av Erik Juhlin

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg
Frågan#1

Jag skulle vilja få uppklarat vad de olika varianterna av design har för innebörd. Jag menar då t.ex. layout, formgivning och design.

Jag letar också efter vilket ord som är rätt när man pratar om användarvänliga gränssnitt.
Ska skriva typ..
"Design är inte bara att göra sidor snygga, det är även att göra sidor användarvänliga.."

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

"Design is not enough. Information is!"

------------------
Mina knäskålar klapprar fortfarande efter Kent-Mustafas trummsolo!

Det där hjälpte inte mig ett dugg. :l

------------------
/Erik

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

Nu när den s.k. IT-bubblan spruckit är
väl layoutare detsamma som uteliggare!

------------------
When God created light, the first shadow was born.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

"Design är inte bara att göra sidor snygga, det är även att göra sidor användarvänliga.."

Användarvänliga funkar väl? På engelska brukar man snacka om "Usability" vilket är samma sak.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

mappo: Jag börjar texten på sidan så här:
Även om jag inte är en designer så tycker jag det är kul att ibland designa hemsidor och andra grejer. :)

sgtpepper: Det är inte det ordet jag vill ersätta. Jag vill ersätta design. Eller tycker du design är rätt ord?

------------------
/Erik

Medlem sedan okt. 2000885 inlägg

Design är väl ett generellt ord som man kan sätta ett annat ord före.

Typ: grafisk-design, användarvänlig-design, handikappanpassad-design etc...

Så jag tycker att design är helt rätt ord.

------------------
All ovan text i detta inlägg är public domain och får citeras

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

http://www.nada.kth.se/dataterm/fos-lista.html#f100 diskuteras innebörden hos ordet design.

Tänkbara översättningar beroende på sammanhanget bör vara webbkonstruktion, webbutformning eller webbformgivning. Svaret antyder skillnaden mellan den svenska och engelska betydelsen av design. På svenska är design närmast något estetiskt, dvs. formgivning. En web designer med den grafiska utformningen som huvuduppgift blir då webbformgivare. På engelska ägnar sig även ingenjörer åt design = konstruktion. Utifrån den aspekten blir web designer snarare webbkonstruktör, webbprogrammerare.

En tänkbar formulering av det du ska skriva är i så fall
Design av hemsidor handlar inte bara om formgivning utan även om att göra dem användarvänliga. ;)

------------------
It is vain to do with more what can be done with less.
(Ockham's Razor)

Kanon! Tack hypatia! :)

Jag har skrivit ganska mycket texter till en personlig hemsida. Jag får väl ta och posta de här sen så de kan granskas noggrant. :)

------------------
/Erik

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Vill bara påpeka att design är ett mycket övergripande ord och har med allt omkring oss att göra. Design på soffan, bordet, knäckebrödsmackan, förskäraren, toarullen osv osv.

Att design skulle förknippas med IT eller Internet är sådelese inte sant utan design är bara en del i det hela. Design är inte bara en snygg layout och typsnitt utan även användarvänlighet av alla slags saker vi har omkring oss.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

På jobbet använder vi förkortningen MDI (Människa/data integration) för att beskriva hur förhållandet mellan gränssnittet och teknik fungerar.

Om det nu kan vara till någon hjälp. :l

Jag håller fullständigt med dig i dina tankar om design och användarvänlighet. I de projekt som vi driver har MDI-ansvarig lika stor roll som kodare, AD och copywriter. ;)

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)