webForumDet fria alternativet

Kan du svenska?

Språk

16 svar · 492 visningar · startad av Swey

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg
Frågan#1

Kan du svenska? Det är den stora frågan.

Det verkar som nästan ingen kan skriva korrekt svenska längre. Det gäller framför allt på Internet. Surfar du runt på Internet och läser det du hittar noggrant så märker du snart att knappt någon sida skriver helt korrekt. (Det förutsätter förstås att du själv vet hur man skriver men det lärde du väl i grundskolan?)

Antingen kan det vara så att folk vet hur man skriver men struntar i det av någon anledning, eller så blir folk bara sämre på svenska. Den största orsaken är förstås påverkan från engelskan men jag tycker man måste kunna lära sig skilja mellan språken.

Nu säger jag givetvis inte att jag skriver perfekt svenska för det gör jag inte. Jag tycker åtminstone man kan försöka.

De fel som jag mest uppmärksammar är följande:
1. Särskrivningar
2. Talspråk
3. Engelska termer istället för svenska
4. Stavfel
5. Utelämnade av viktiga ord
6. Namn med små bokstäver
7. Ord med stor bokstav i början
8. Apostrof vid genitiv
9. Utelämnade av komma och punkt
10. Och samt eller efter punkt

1, 3, 7 och 8 är direkt påverkan från engelskan.

En sak som jag också tycker är mycket tråkigt är att det allmänna ordförrådet krymper. Hur ofta hör man inte folk säga att de inte känner till någon till svensk term och blir tvungna att använda engelska? Det finns massor av oupptäckta ord i det svenska lexikonen som ingen använder. Dessutom är det väl inne att vara cool och använda engelska termer?

Till sist. Är det bara jag som har uppmärksammat detta? Om det finns fler funderar jag på att starta en speciell webbplats för att lära det svenska folket (och mig själv) bättre svenska!

Mvh Swey

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag håller med dig, Swey. Fast jag tycker inte det är fel att använda talspråk i skrift. Ta till exempel: "Kommer du hem till mej sen?" Det är helt okej i min mening då alla vet vad det betyder.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Swey Håller helt med. Ibland blir det så påfrestande att man knappt kan läsa texten, för att man bara sitter och irriterar sig på alla stavfel. Egentligen är det ju onödigt, huvudsaken är att man förstår.
Men om man använder ett korrekt språk så tror folk att man är intelligentare än någon som inte gör det, på gott och ont.

CyberPet

Jag tycker att det ser rent hemskt ut med talspråk i skrift, men jag förstår ju onekligen vad som skrivs. Men jag tar författaren på mindre allvar än om han/hon skulle skriva ett mer korrekt språk, återigen på gott och ont.

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Det heter ju, skriv som du talar! ;)

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Ned med ordmisshandeln!

------------------
don't try this at home, kids!

Bughawk,
"Håller helt med."
Tack, men du vet väl att det heter "Jag håller helt och hållet med."? Du kan inte hoppa över ord om du ska skriva korrekt svenska. :)

Att skriva i talspråk tycker jag inte man ska göra. När man talar utelämnar man ofta många ord och använder gester istället. Ofta säger man ja istället för jag etc. Allt detta gör att det blir oerhört svårt att förstå när man läser texten.

När man chattar med någon på Internet kan man skriva i talspråk då man endast är två som ska förstå varandra. När man däremot skriver i diskussionsforum, skriver artiklar eller gör webbsidor bör man skriva så korrekt som möjligt. Då riskerar man inte att folk inte förstår vad man säger och dessutom ger man ett seriösare intryck.

Fast detta är förstås endast mina åsikter.

Mvh Swey

[Redigerat av Swey den 01 mar 2001]

Hmm.
"Håller helt med". För mig känns den meningen 100% korrekt. "Jag håller helt med" känns onödigt pladdrigt, så att säga.

Men i övrigt så måste folk se till att skaffa sig ett bättre språk, visst.

------------------

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Det är möjligt att det känns korrekt att säga men det är talspråk. Vem är det som håller med vem egentligen? I skrift finns det ingenting som säger att det är du som håller med mig. "Jag håller helt med dig." skulle vara mest korrekt.

Nu tycker du givetvis att jag överdriver men jag tycker helt enkelt att man ska skilja på tal- och skriftspråk.

------------------
- Swey
A hacker from the south

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

"A hacker from the south" är väl en mening och då bör den väl avslutas med en punkt?

------------------
webmaster resources

Detta är ingen bok vi skriver, detta är inlägg som hamnar i en internetcommunity för sjutton! Så regeln om talspråk kan man IMO göra undantag för. Men särskrivningar, användandet av svenska ord, etc, bör fortfarande havas i åtanke.

Men jag är dock kritisk till användet av stava-som-det-låter. (Men det är inte nödvänligtvis detsamma som att vara kritisk till talspråk.. eller håller jag på att definera om vad ordet "talspråk" betyder? :o )

------------------

- Voltaire (1694 - 1778)

Matti, ja men är det endast en mening är det inte alltid nödvändigt. T.ex. i rubriker etc. I brödtext däremot bör alltid meningar avslutas med punkt.

Bughawk, eftersom texten ska läsas av flera personer bör man skriva i skriftspråk. Är det däremot riktat till en person kan du använda talspråk (eller vilket språk som helst).

Att skriva som du talar är väl samma sak som talspråk?

Svenska datatermgruppen rekommenderar förresten att man använder gemenskap istället för cummunity på svenska. :)

------------------
- Swey
A hacker from the south

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

Fråga:
Jag själv tycker det är ganska smidigt att på sk. anslagstavlor använda sig av förkortningar. Jag vet inte hur ni ställer er till detta, men jag själv tycker det är helt ok.

Förresten hur skrivs en korrekt förkortning i svenskan, har fått för mig att det är punkt efter?

Andreas

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Man kan skriva förkortningar på två olika sätt. Antingen med punkt (tex.) eller med ett mellanrum (t ex).

Tror jag. :)

------------------
webmaster resources

Jag tycker förkortningar är bra så länge man kan räkna med att alla vet vad de står för. Är det inte säkert bör man skriva förklaringen inom parentes.

Förkortningar av ord skrivs med små bokstäver, avslutas med punkt och har punkt efter varje ord. Förkortningar av namn skrivs med stora bokstäver utan punkter.

Till exempel = t.ex.
Så kallade = s.k.
Och så vidare = o.s.v.
Etcetera = etc.
Microsoft = MS
Dagens nyheter = DN

Undantaget är förkortningar som är så vanliga så att de kan betraktas som egna ord. Tv, vd etc.

I engelska förkortas ord ofta som namn. IMHO, ASAIK etc.

------------------
- Swey
A hacker from the south

Swey, äsh, jag vet inte vad jag försöker säga.. ;)
Eller kanske är det att man kan ha någon form av upplättat språk på communitys (jag vill gärna använda svenska ord, men hur många förstår vad jag menar om jag skriver "gemenskap" ?)

I övrigt så har jag för mig att man "får" skriva förkortningar på detta vis: m a o, d v s.. ?

Hur är det förresten med "etc"? Kan man skriva det så, eller ska det vara "e t c" eller "etc." eller? :q

------------------

- Voltaire (1694 - 1778)

Det borde vara et.c. om det ska vara korrekt... et cetera är väl egentligen två ord?

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Precis som Swey skriver ska förkortningar numera - återigen - skrivas med punkt. För något år sedan var regeln att man enbart skulle använda mellanslag, men detta är numera borttaget av läsbarhets-/förståelseskäl.
Detta kan göra det lite förvirrat för en del, däribland undertecknad som lärde sig den "äldre" regeln i skolan men nu har fått lära om. :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)