webForumDet fria alternativet

Svenska språket

Språk

15 svar · 804 visningar · startad av Rossifumi

Medlem sedan okt. 20001 558 inlägg
Frågan#1

En lite fejd inom familjen har uppstått :(

Heter det:

Jag hatar dem

Eller

Jag hatar dom

När använder man alltså "dem" och när använder man "dom"

Någon svenska lärare här?

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Du använder jämt "dem" när du skriver.

Dem eller dom använder du när du pratar.

------------------
- Erik Hellström -
- Datalogiprogrammet - MDH -
- http://3d.burken.nu -

Medlem sedan juli 2000836 inlägg

Detta är hlt fel forum, men de är numer inte fel att varken säga eller skriva dom.
Båda alternativ som du skrivit är alltså rätt.

------------------
"Kan man inte säga vad man menar, tvingas man mena det man kan säga."

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

"Dom" är inget ord som finns i svenska ordlistan.

"Dem" men man säger oftast "dom". I skriftspråk ska man inte skriva "dom".

------------------
------------------
Min hemsida
Min mailadress
Whisky, om Anders själv får välja - min slogan.
Bam without Spam - ännu ett motto.
Den som gräver en grop åt andra använder oftast spade

"Dom" är inget ord som finns i svenska ordlistan.
Jo, det är det visst!
Dessutom skall Svenska akademiens ordlitsa ses som en rekomendation och inte som ett facit på vad som är rätt eller fel.

(aget från SAOL tolfte upplagan)
gen. dess; pl. de el. vard. dom
objektsform dem, vard. dom

------------------

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag rekommenderar alla att lästa Fredrik Lindströms bok "Världens dåligaste språk". Kontentan är att talspråket alltid utvecklat skrivspråket så när man säger "Skriv som du talar" så är det faktiskt inget fel alls att skriva DOM istället för DE eller DEM.

Lindström tar också upp en skrämmande detalj om att vi de senaste årtiondena faktiskt börjat styra vårt talspråk efter skriftspråket och inte tvärt om. Detta urholkar språket och är väldigt farligt då skrivspråket ju bara är ett sätt att kommunicera skriftligen. Vi människor hade talat med varandra i många hundratusentals år INNAN vi började skriva ner vad vi sagt.

Så låt dig inte styras av skriftspråket när du talar utan gör tvärtom! :)

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Riktigt så enkelt tycker jag inte att det är.

Om man konsekvent börjar använda talspråk i skrift så kommer man i stället att urholka skriftspråket. Jag tycker att det är helt okej att skriva "dom", men man ska bara göra det när man är medveten om att det ger en mer informell och "talspråkig" laddning.

Varför sträva efter att ta bort de finesser som gör att vi faktiskt kan uttrycka oss nyanserat även med små krumelurer på ett papper?

Varför sträva efter att ta bort de finesser som gör att vi faktiskt kan uttrycka oss nyanserat även med små krumelurer på ett papper?

Därför att vi numer strävar efter att tala såsom vi skriver.
Jag tycker att det är viktigare att bevara det talade språket, så om det enda sättet att bevara det är att börja skriva som vi talar tcker jag att det är det enda rätta.
Däremot håller jag med om att det vore utmärkt om vi kunde ha ett talspråk och ett skriftspråk som skiljer sig åt, men efter som vi tenderar att tala som vi skriver och skriva som vi talar måste vi nog välja och jag väljer det talade språket.

/ J

Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Men man kan väl ha bägge? Hur svårt är det att skriva de & dem men ändå använda dom i talspråk? Här på webforum & liknande ställen kan jag dock förstå att man använder talspråk för det är ju nästan som att pratas vid iaf :).

------------------
S.T.A.R.S.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Johnsen jag ser att du läst boken :)

Emission, har du läst den? Jag tycker den är väldigt intressant. :e

Exempel, förr sa vi alltid "ska du hänga me´?" men numer uttalas även d:et och vi pratar som vi skriver och inte tvärt om. Det är visst en generationsgrej där vi lite äldre faktiskt fortfarande talar "riktigt" talspråk medan många unga talar skriftspråk.

Nåväl, jag föreslår fortfarande att man läser Fredrik Lindströms bok, den skapar många funderingar och det skulle vara kul om fler läste den så vi kunde diskutera lite. För en del saker håller vi kanske med om i boken, andra inte.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

CyberPet! inte än, men jag lovar att så snart som möjligt åtekomma med vad jag tyckte om den. Den verkar intressant och jag har länge tänkt läsa den, det är bara det lilla problemet med tid...

------------------

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Som det hålls på inom skolan så är det dem som gäller. I samma andetag så menar man även (precis som Johnsen mkt riktigt påpekade) att akademins ordlista inte är ett regelverk som inte kan / kommer att ändras efter hur vi uttrycker oss i talet. Språket har förändrats radikalt i både tal och skrift om man nu vill jämföra med hur det var för 100 år sedan. Kolla på jänkarna... snart är det endast förkortningar i allt.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Jo, språket förändras hela tiden, och det är ju fullkomligt lysande.

Därför att vi numer strävar efter att tala såsom vi skriver.

Så upplever inte jag det. Jag tycker nästan att det inte finns någon klar strävan.

Fallet "de", "dem", "dom" är ju egentligen inte så allvarligt. Man riskerar förvisso att tappa bort nyansering, men den egentliga meningen är ju kvar. Särskrivningarna däremot........huvaligen!!!

[Redigerat av emission den 16 jan 2001]

Medlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Vad är det för fel på sär skrivningar ;)

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

Vad är det för fel på sär skrivningar
Inget:
En brun hårig sjuk sköterka träffade en fd engelsk lärare som sadlat om och nu mer bygger kassa apparater. :e

------------------
Eskimåer har över 40 ord för snö, men bara 3 för bottenlån med rörlig ränta.

Medlem sedan dec. 20002 147 inlägg

:e :e :e

------------------
// Sannah

[Redigerat av Sannah den 17 jan 2001]

487 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
186 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
186 ms — ändringar (db)