webForumDet fria alternativet

Nedrebotten.....?

Språk

10 svar · 1 604 visningar · startad av Rödalacket

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg
Frågan#1

Varför säger man att man bor på nedrebotten?
Kan man bo på övrebotten?? :q :q

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Jo, det är väl nån äldre beteckning har jag för mig... Om våningarna går lite om varandra, halvplan så att säga, kan jag tänka mig att de skrev så.

Minus två trappor låter lite skumt... ;)

Dessutom ska det särskrivas! :e

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Dessutom ska det särskrivas!

Icke!
Däremot ska orden inte skrivas ihop... §e

Blaa blaa blaa... ;)

------------------

Man får väl pika lite i detta forum... ;)

Jovisst, men inte på mig! ;)

------------------

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Faktiskt har jag ett minne av att man sagt övrebotten, men det var länge sedan och som Q sa, halvvåningar.

Visste ni förresten att jag bor på tredje våningen men i USA skulle det bli "2nd floor". De räknar inte första våningsplanet som första, utan det blir en trappa upp som blir 1st floor.

Värdelöst vetande är kul! :e

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

CyberPet... nu finns det risk att jag uppfattas som petig, men jag har för mig att det är prexis tvärtom. :q

I Sverige räknar vi väl bottenvåningen/entréplan (BV/E) som våning "noll". Därefter kommer första våningen, våning två o.s.v. medan jänkare och engelsmän räknar vår bottenvåning som våning ett?

Hjälp någon, red ut detta! ;)

Det beror lite på hur man ser det. Den byggnad jag sitter nu (högskolan) är alldeles nybyggd och jag satt även med i byggnadskommittén för det här huset. Vi hade lite bryderier kring salsnumreringen, men det var helt andra problem än det som är uppe nu.

Här heter gatuplanet 1, tex Ha112. En trappa upp är våning 2 (Ha212). Och så vidare. Källaren kan jag på rak arm inte säga, har dessutom inte ritningarna här, men Ha012 skulle inte förvåna mig. Mest är detta system uppbyggt för att dels klara av geografin i kåken och dels passa in i salsbokningssystemet.

------------------

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

I tyskan räknar man andra våning som första. Typ "Erste Stock", tror det heter så. Alltså våningen över entrévåningen är första.

Andreas

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Hmmmm... nu blir jag osäker, men enligt Ben som är kanadensare så säger de 2nd floor. Fast det kanske är regionalt med tanke på att AG påpekar hur de säger i Tyskland.

Fast egentligen är nog 3rd floor rätt eftersom på bottenvåningen av huset finns affärsfastigheter så det är inte förrän en halvtrappa upp som första våningen börjar.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)