Faktiskt har jag ett minne av att man sagt övrebotten, men det var länge sedan och som Q sa, halvvåningar.
Visste ni förresten att jag bor på tredje våningen men i USA skulle det bli "2nd floor". De räknar inte första våningsplanet som första, utan det blir en trappa upp som blir 1st floor.
Värdelöst vetande är kul! :e
------------------
/Petra Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
CyberPet... nu finns det risk att jag uppfattas som petig, men jag har för mig att det är prexis tvärtom. :q
I Sverige räknar vi väl bottenvåningen/entréplan (BV/E) som våning "noll". Därefter kommer första våningen, våning två o.s.v. medan jänkare och engelsmän räknar vår bottenvåning som våning ett?
Det beror lite på hur man ser det. Den byggnad jag sitter nu (högskolan) är alldeles nybyggd och jag satt även med i byggnadskommittén för det här huset. Vi hade lite bryderier kring salsnumreringen, men det var helt andra problem än det som är uppe nu.
Här heter gatuplanet 1, tex Ha112. En trappa upp är våning 2 (Ha212). Och så vidare. Källaren kan jag på rak arm inte säga, har dessutom inte ritningarna här, men Ha012 skulle inte förvåna mig. Mest är detta system uppbyggt för att dels klara av geografin i kåken och dels passa in i salsbokningssystemet.
------------------ To be or not to be - that's not a question!
Hmmmm... nu blir jag osäker, men enligt Ben som är kanadensare så säger de 2nd floor. Fast det kanske är regionalt med tanke på att AG påpekar hur de säger i Tyskland.
Fast egentligen är nog 3rd floor rätt eftersom på bottenvåningen av huset finns affärsfastigheter så det är inte förrän en halvtrappa upp som första våningen börjar.
------------------
/Petra Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e