webForumDet fria alternativet

Engelsk översättning av "frilägga"?

Språk

18 svar · 22 037 visningar · startad av nitro2k01

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg
Frågan#1

Vad kallas friläggning inom grafik, dvs att klippa ut ett objekt från sin bakgrund, på engelska?

Medlem sedan apr. 2005116 inlägg

Frilägga [Vignette]

Ta bort bakgrunden runt ett bildobjekt.

Medlem sedan juni 2000516 inlägg

Isolate?

budg1e skrev:

Frilägga [Vignette]

Ta bort bakgrunden runt ett bildobjekt.

Näe, det där verkar vara en groda. Vignette verkar betyda något helt annat. Visserligen kan man använda effekten för att dra fokus till en viss del av bilden, men någon direktöversättning av frilägga är det inte, åtminstone vad jag kan utröna. (Fast motbevisa mig gärna.)

Jag funderade på att använda keying, men det kändes fel i sammanhanget. Isolate ska det vara så klart!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

nitro2k01 skrev:

Näe, det där verkar vara en groda. Vignette verkar betyda något helt annat. Visserligen kan man använda effekten för att dra fokus till en viss del av bilden, men någon direktöversättning av frilägga är det inte, åtminstone vad jag kan utröna. (Fast motbevisa mig gärna.)

Jag funderade på att använda keying, men det kändes fel i sammanhanget. Isolate ska det vara så klart!

På svenska har det hetat "vinjettera" sen Hedenhös och "vignette" är den engelska motsvarigheten.

Men å andra sidan: det är ju vad seniorer i branschen som jag lärt oss, långt innan datorer och annat gjorde sitt intåg. Sen dess, när datanördarna började ta över, har fackuttrycken förändrats ganska radikalt.

Så även denna term har säkert fått flera synonymer på senare år, inte bara "frilägga" eller "isolate" som föreslagits ovan.

Danne V, pratar vi om samma sak? När jag säger frilägga så talar jag om att klippa ut ett objekt så jag kan placera det mot en ny bakgrund. Vinjettera verkar betyda samma sak som vignette på engelska, dvs att göra kanterna mörkare och kanske lite suddiga. Alltså inte vad jag vill ha sagt.

Masking verkar vara det uttryck jag egentligen är ute efter, efter att ha letat vidare.

nitro2k01 skrev:

Danne V, pratar vi om samma sak? När jag säger frilägga så talar jag om att klippa ut ett objekt så jag kan placera det mot en ny bakgrund. Vinjettera verkar betyda samma sak som vignette på engelska, dvs att göra kanterna mörkare och kanske lite suddiga. Alltså inte vad jag vill ha sagt.

jodå. vinjettera har alltid betytt 'frilägga'. som jag skrev förut: termerna har förändrats sen datorerna kom in i bilden. kanske för att programmakare och användare inte har någon grafisk utbildning och därför använt fel uttryck?

Hmm, alltså... Det har ju blivit så otroligt mycket enklare att utföra den typen av effekt de senaste 20 åren på grund av digital fotobearbetning, så det är kanske naturligt om det har uppstått nya begrepp under den tiden. Enligt alla källor jag kan hitta, även engelska Wikipedia, som brukar ha koll, så syftar vignetting på skuggeffekter runt kanterna:

In photography and optics, vignetting ( /vɪnˈjɛtɪŋ/; French: "vignette") is a reduction of an image's brightness or saturation at the periphery compared to the image center. The word vignette, from the same root as vine, originally referred to a decorative border in a book. Later, the word came to be used for a photographic portrait which is clear in the center, and fades off at the edges. [...]

Vignetting is often an unintended and undesired effect caused by camera settings or lens limitations. However, it is sometimes purposely introduced for creative effect, such as to draw attention to the center of the frame. A photographer may deliberately choose a lens which is known to produce vignetting to obtain the effect, or it may be introduced with the use of special filters or post-processing procedures.

Jag tror isåfall mer på att termen skulle ha felöversatts när den först infördes i svenskan.

En annan möjlig förklaring är att friläggning som samlingbegrepp inte existerade innan den digitala åldern utan att saker kallades efter den fotografiska process man använde. Om man klippte i filmen kallades det "cut out" eller liknande. Om man dubbelexponerade hette det precis så. Och om man överförde en bild genom en mask så att bara en del av ett negativ framkallades är jag helt med på hur den processen skulle kunna kallas vinjettering.

nitro2k01 skrev:

Hmm, alltså...(snip)

Nu står det ju i och för sig i ditt Wikipediacitat att det handlar om "photography and optics" och inte t.ex. "graphic industry". Om det kan ha betydelse...

Oavsett det, så har "vinjettering" tidigare alltid avsett "friläggning" (av bilder). I alla fall inom den grafiska branschen (tryckerier, reproanstalter, reklambyråer osv).

Man la en röd, transparent skärfilm (på en helt transparent bärfilm) ovanpå bilden och skar ut det som skulle vinjetteras med skalpell. F.ö. ett jäkla pill som krävde viss skicklighet med kniven för att det inte skulle bli taggigt.

Reproanstalten/tryckeriet kunde sedan "bränna bort" de delar av bilden som inte var täckta av filmen.

Tekniken kallades alltså "vinjettering" och var en absolut fackterm som användes när jag började i branschen i mitten av 70-talet. Hur och varför begreppet med tiden har kommit att syfta på något annat kan jag bara spekulera i (se ovan). Men språk förändras ju, och huvudsaken är ju att folk fattar vad man menar, oavsett om man säger "friläggning" eller vinjettering".

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Men, är det ingen här som har tänkt på att på http://www.google.se finns det under fliken Mer en översättningsmöjlighet? Åtminstone tillgänglig i IE9 med Windows 7.

Klistrar man in "frilägga" kommer ett ej nämnt ord uncover upp.

Vid dubbelkoll i prismas Engelska ordbok, så står varken frilägga eller vignette med (kanske för att det idag är inaktuellt att använda ordet vignette), men

uncover = blottlägga, ta av täcket, avslöja (åtminstone nära vad som efterfrågas)

isolate (inläggt tråden f. n. är löst med) = isolera, renodla (säger man isolera eller renodla i detta sammanhang :q)

isolated = avskild (möjligen att man kan säga avskilja)

mask = maskera, förkläda, dölja (det är väl inte det du tänker göra?)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Danne V skrev:

Men språk förändras ju, och huvudsaken är ju att folk fattar vad man menar...

Exakt!

Därför tror jag att det är bäst att använda ordet isolate istället för vignette.

Web-Tor skrev:

Exakt!

Därför tror jag att det är bäst att använda ordet isolate istället för vignette.

Varför är det "bäst"? Om jag snackar med en veteran med lång branscherfarenhet så använder jag ju självklart den klassiska termen. Snackar jag med någon som är relativ färsk så kanske den nyare termen funkar. Så det är nog bra att känna till båda och att använda endera vid rätt tillfälle.

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

b242569 skrev:

Men, är det ingen här som har tänkt på att på http://www.google.se finns det under fliken Mer en översättningsmöjlighet? Åtminstone tillgänglig i IE9 med Windows 7.

Klistrar man in "frilägga" kommer ett ej nämnt ord uncover upp.

Vid dubbelkoll i prismas Engelska ordbok, så står varken frilägga eller vignette med (kanske för att det idag är inaktuellt att använda ordet vignette), men

uncover = blottlägga, ta av täcket, avslöja (åtminstone nära vad som efterfrågas)

isolate (inläggt tråden f. n. är löst med) = isolera, renodla (säger man isolera eller renodla i detta sammanhang :q)

isolated = avskild (möjligen att man kan säga avskilja)

mask = maskera, förkläda, dölja (det är väl inte det du tänker göra?)

Vill tillägga att det endast är ett ord som kommer upp i översättningsrutan (åtminstone i min dator). Bästa översättningen av frilägga är enligt google alltså uncover. Testade även med ett ord som betyder två olika saker på svenska (ben). Endast bone, inte leg kom upp. En anledning kan vara att bone kommer före leg i alfabetisk ordning. I så fall är inget ord tidigare än uncover (som ju är rätt sent i alfabetet) den bästa översättningen av frilägga, oavsett betydelsen av frilägga i sammanhanget.

Danne V skrev:

Varför är det "bäst"? Om jag snackar med en veteran med lång branscherfarenhet så använder jag ju självklart den klassiska termen. Snackar jag med någon som är relativ färsk så kanske den nyare termen funkar. Så det är nog bra att känna till båda och att använda endera vid rätt tillfälle.

Allt beror ju på ens målgrupp. Jag sitter och pular på en text till min blogg. Gissningsvis är väldigt få som läser den gamla rävar från tryckbranschen, och en enkel googling tyder (för den som läser texten och försöker eftersöka begreppet) på att det betyder något annat än vad som avses. Alltså gör nog åtminstone jag bäst i att använda isolate eller annat uttryck i min text.

Och med all respekt för din och dina kollegors erfarenhet i branschen så tror jag att termen håller på att tappa fäste i yngre generationer.

b242569: God dag. Jag gillar att ha smör och ost på mina frukostmackor.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Danne V skrev:

Varför är det "bäst"?

Eftersom jag listat ut i vilket sammanhang nitro skulle använda begreppet.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Web-Tor skrev:

Eftersom jag listat ut i vilket sammanhang nitro skulle använda begreppet.

Har du läst i bloggen?

M@gnus skrev:

Har du läst i bloggen?

Bloggen ifråga är ju min blogg, som det finns länk till i min signatur. Men jag tror bara att Tor kaxar lite. ;)

nitro2k01 skrev:

Och med all respekt för din och dina kollegors erfarenhet i branschen så tror jag att termen håller på att tappa fäste i yngre generationer.

Heh... det var ju liksom inte meningen att det skulle bli en sån här diskussion. Klart du ska köra med den term du tycker passar bäst.

nitro2k01 skrev:

b242569: God dag. Jag gillar att ha smör och ost på mina frukostmackor.

Jag vill också passa på tillfället att meddela b8768766 att Intresseklubben har noterat hans informativa inlägg.

295 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
145 ms — ändringar (db)