webForumDet fria alternativet

Annat ord för "förvaltning"

Språk

15 svar · 2 497 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Diskussion på jobbet. Vi vill komma bort från världens mest tråkiga, kommunistiska, byråkratiska ord - "förvaltning". Tips på mer 2011-anpassade synonymer mottages tacksamt.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Menar du förvaltning som i "myndighet" eller som i "att sköta om"?

Förslag från synonymer.se:

administration, skötsel, handhavande, överinseende, ledning; styrelse, fögderi, ämbetsverk, myndighet, direktion

Jag menar förvaltning som i "sköta om". Och förslagen på från synonymer.se framställde "förvaltning" som Årets Sexigaste Ord 2011. :p ;)

Heh...

Men det beror ju lite på i vilket sammanhang också. Förvalta en fastighet? Det kan ju kallas för vård, tillsyn, omsorg eller nåt.

Men om det handlar om nån stackare som är satt under förvaltarskap funkar ju knappast något av de orden.

Vi ska internt försöka "marknadsföra" förvaltningen av våra webbprojekt på ett mer "spännande" sätt, och där ingår bland annat att få bort tråkiga namn som just... förvaltning. Eftersom det låter så politiskt kommunalt betongtråkigt. :)

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Jag har inte samma negativa inställning till förvaltning - att förvalta ett kulturarv, tycker jag låter fint. Att förvalta ett projekt skär sig i mina öron. Projekt är något i tiden avgränsat medan förvalta är något långsiktigt.

Det sagt, vad är det du vill att de ska göra med ert projekt? Om du beskriver det kanske vi kan hitta några mer "sexiga" ord. ;)

Tja, jag vill få det att låta så roligt och intressant som det faktiskt är. Det är en del av intranätet som ska döpas om så "arbetstytan", där det här fortlöpande arbetet har sin bas, ska få det här nya ännu icke bestämda namnet. Det behöver inte vara exakt en synonym till förvaltning, bara något som talar om att det är ett intressant fortlöpande webbarbete helt enkelt, men i sig inget projekt eftersom det är en never ending story på det hela. Engelska termer kan också fungera.

Snacka om att göra storm i ett vattenglas. :e

Ok, det är varken projekt eller förvaltning utan kanske mer fortlöpande utveckling :q
Kommer inte på något bra just i stunden men ska fundera, och återkommer

Nja, storm i vattenglas vill jag inte kalla det. Att tänka till vad det är vi gör/vill göra på webben tycker jag både är nyttigt och skoj. Det är så lätt att vi tar till ord som inte beskriver "det" och orden har sedan en tendens att styra våra tankar på "det" - inte bra för någon.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Dryden skrev:

Det är en del av intranätet som ska döpas om så "arbetstytan", där det här fortlöpande arbetet har sin bas, ska få det här nya ännu icke bestämda namnet.

Jag tycker "arbetstytan" låter fint som namn. :)

Kommer inte på något slagkraftigt men skriver ner ett par ord som kanske kan få igång tankarna (i annan riktning?) hos någon annan

Verkstaden, köket, grytan ...
Eftersom vi inte vet vad det handlar om så skriver jag x, xhuset, xstugan, xrummet, xlokalen, xlabbet

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Kanske handhållning.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

@nders skrev:

Dryden skrev:

Det är en del av intranätet som ska döpas om så "arbetstytan", där det här fortlöpande arbetet har sin bas, ska få det här nya ännu icke bestämda namnet.

+1 :e

webbsmedjan, eller bara smedjan. workshop. the machine. the web machine. the studio. the web factory. the factory. the plant. fabriken. sorry skriver på en krattig mobil utan versala bokstäver....

@nders skrev:

Dryden skrev:

håller med. skulle kunna förkortas till bara "tytan".

Fabriken. Inte så dumt...

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Omskötning. Webbodling. Brädgårdsarbete. Webbvården. :)

/ red. Hah! Det ska bli min nya titel någon dag. Brädgårdsmästare. ;)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)