Vad är somethin? Borde det inte vara something? :)
"Have something' fun coming up?" låter bättre tycker jag.
22 svar · 3 576 visningar · startad av learn
Vill ha en lite katchig slogan till en sajt.
Vad är rätt/ser bäst ut:
Have somethin’ fun coming up?
eller
Got somethin’ fun coming up?
eller har ni något annat liknande förslag?
Tack!
Vad är somethin? Borde det inte vara something? :)
"Have something' fun coming up?" låter bättre tycker jag.
Jag skulle säga: "Got somethin’ fun coming up?", have både ser fel ut och låter fel i munnen.
somethin' är ju slang för something :) ska va lite katchigt
Ok, så en röst på "Have".
Är "Got" helt fel?
Och en röst på "Got"
Skulle också säga "got"
Wazza happenin', dude - sumthin' coolish goin' on, man?
Have : Något man har
Got : Något man fått"Har man kul" eller "fått något kul".
Då tolkar jag det som en röst på "have".
Ställningen är således:
have: 2
got: 4
Vad jag vill säga med uttrycket är typ: Har du något skoj på gång (med betoning på kommande händelser, t.ex. en konsert i sommar).
"Wazza happenin', dude - sumthin' coolish goin' on, man?" är lite overkill ;) Ska ändå kännas seriöst.
Have : Något man har
Got : Något man fått"Har man kul" eller "fått något kul".
Nja... Underförstått står det "[Do you] have..." samt "[Have you] got...". I jakande form skulle man säga "I have..." samt "I've got...". Båda är i princip utbytbara och syftar på något man "har", trots att "got" så klart är en böjning av "get".
"Got" används visserligen oftare om "saker" som nyligen fått ("I've got a new job" hellre än "I have a new job") men båda formerna syftar på något man fortfarande äger.
Vill man bara syfta på tidpunkten när man fick någonting använder man "got" utan "have". ("I got a new job in 2004..."). Motsvarande fråga inleds då "Did you get...?" snarare än "[Have you] got...?".
Summa summarum faller alltså min röst på "got".
Vad gäller somethin’ så betyder flärpen att något är utelämnat. Alltså är det aldrig rätt att skriva something’. :)
Edit: Beroende på vad det är för sida skulle jag eventuellt rekommendera "What's coming up?". Mer specifikt skulle jag rekommendera den meningen 1) om det handlar om någon slags kalender med saker som kommer att hända. 2) om sidan främst vänder sig till folk med engelska som modersmål, alltså inte svenskar. 3) om sidan är någorlunda proffsigt gjord.
somethin' är ju slang för something :) ska va lite katchigt
Ok, så en röst på "Have".
Är "Got" helt fel?
Skit i både "have" och "got". Skriv bara "something fun coming up?" och du är hemma.
Men att förkorta "something" som du gjort ser däremot ganska töntigt ut eftersom 1) man inte avslutar ordet med ett "n-ljud" som man ju ska göra för att en sån förkortning ska funka och 2) du förkortar ju inte alls eftersom du bara byter ett tecken (g) mot ett annat (').
(Och om man ska vara grammatiskt korrekt så ska det väl egentligen inte heta "have" alls, utan "having" i så fall. Tror jag i alla fall...)
Skit i både "have" och "got". Skriv bara "something fun coming up?" och du är hemma.
Så ja! (y)
have: 2
got: 5
inget: 1
Tack för alla svar!
Att plocka bort ordet helt och hållet (Danne V) vet jag inte riktigt. Då tycker jag det inte uppfattas som en fråga på samma sätt... Eller? Hmm, lite osäker.
Fortsätt gärna komma med förslag.
Dannes förslag är klockrent!
Är nog inne på Danne V:s förlag "something fun coming up?" men om du absolut ska ha något före röstar jag på Got.
Hur tänker du dig att det blir på svenska? Är det en fråga som på svenska lyder
Har nåt kul kommit upp?
Tror jag på
Has something fun come up?
Eller använde du frågetecken i citaten för att fråga vilket som ser bäst ut?
Eller kanske
Is somethin' fun coming up?
När jag läste inlägg 10 tydligare såg jag att det var en fråga du hade tänkt dig.
Eller kanske
Is somethin' fun coming up?
När jag läste inlägg 10 tydligare såg jag att det var en fråga du hade tänkt dig.
Fast då flyttar du fokus bort från läsaren och frågar om det händer något kul, rent allmänt.
+1 för DV's förslag, det var inte dumt alls, kort och bra ska det ju vara. Helst tre ord som "Yes we can" eller nåt :)