webForumDet fria alternativet

Ord för: skillnader/likheter

Språk

11 svar · 3 252 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Finns det ett samlingsord för skillnader och likheter? Alltså ett ord som beskriver båda två? :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

jämföra typ?

Medlem sedan jan. 201132 inlägg

Motsvarighet kan kanske funka...

:) /Lasse

Hm...

"Vill vill jämföra företagens skillnader och likheter..." Jag tänkte att det kanske fanns nåt ord för det. :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jämför man något med något annat, så ser man på likheter och olikheter. Det är ju liksom innebörden av begreppet "jämföra". Därför är din mening "Vill vill jämföra företagens skillnader och likheter..." en liten tautologi ("tårta på tårta").

Du skulle lika gärna kunna skippa orden "skillnader och likheter" och skriva nånting i stil med "Vi vill jämföra företagens sätt att hantera köksavfall (eller vad ämnet nu kan vara)"

Danne V skrev:

Jämför man något med något annat, så ser man på likheter och olikheter. Det är ju liksom innebörden av begreppet "jämföra". Därför är din mening "Vill vill jämföra företagens skillnader och likheter..." en liten tautologi ("tårta på tårta").

Du skulle lika gärna kunna skippa orden "skillnader och likheter" och skriva nånting i stil med "Vi vill jämföra företagens sätt att hantera köksavfall (eller vad ämnet nu kan vara)"

Sant faktiskt. Jag ska kika på meningen jag syftade på och återkomma.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

"Vi vill jämföra vilka skillnader som finns i företagens..." borde fungera, liksom "likheter" - om inte det är väldigt viktigt att fokus i meningen är på att uttryckligen poängtera att även motsatsen kommer att behandlas. En jämförelse av skillnader (eller för den delen likheter) uppfattar jag normalt implicera en viss behandling av likheter (eller, om motsatt ord används, skillnader). Det är dock väldigt svårt att säga om det är tjänligt i ditt fall utan att veta mer...
I övrigt är jag på Danne V:s förslag. Det ser dessutom betydligt snyggare ut än din ursprungliga skrivning.

Det handlar om att vi ska göra ett exjobb där vi måste ha en frågeställning. Vår frågeställning är: Vilka skillnader samt likheter finns i företagets marknadsföringsstrategier?

Där blir det lite svårt att ersätta det fetstilta med ordet jämföra eftersom det är en fråga och måste vara en fråga.

Därför tänkte jag (och min partner) om det fanns ett samlingsord för detta. Hm. Är ni med på vad jag menar? Börjar bli lite rörigt det här. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Dela upp den på två frågor.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

silfver skrev:

Det handlar om att vi ska göra ett exjobb där vi måste ha en frågeställning. Vår frågeställning är: Vilka skillnader samt likheter finns i företagets marknadsföringsstrategier?

Där blir det lite svårt att ersätta det fetstilta med ordet jämföra eftersom det är en fråga och måste vara en fråga.

Därför tänkte jag (och min partner) om det fanns ett samlingsord för detta. Hm. Är ni med på vad jag menar? Börjar bli lite rörigt det här. :)

Då tycker jag ni ska skriva precis som du skrivit, eftersom det är alldeles OK:
"Vilka skillnader samt likheter finns i företagets marknadsföringsstrategier?"
Eller kanske lite, lite mer förfinat:
"Vilka skillnader och/eller likheter finns i företagets marknadsföringsstrategier?"

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Kanske:

Jämför företagens marknadsföringsstrategier.

I så fall ser man nog likheter och skillnader när man har de 2 företagens marknadsföringsstrategier framme.

Danne V skrev:

Då tycker jag ni ska skriva precis som du skrivit, eftersom det är alldeles OK:
"Vilka skillnader samt likheter finns i företagets marknadsföringsstrategier?"
Eller kanske lite, lite mer förfinat:
"Vilka skillnader och/eller likheter finns i företagets marknadsföringsstrategier?"

Ja, så får det bli. :) Tack för din input Danne V!

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)