webForumDet fria alternativet

"Tokens" på Svenska!?

Språk

9 svar · 1 814 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Har ordnat en plugin till CKEditer (WYSIWYG editor...) för att infoga s.k."Tokens", alltså värden som byts ut mot "något" (t.ex. ett förnamn, eftenamn eller en e-postadress) då en text parsas.

Hur skulle man bäst översätta "Tokens" till Svenska? Det jag kom på snabbast var "Dynamiska värden", men det låter fult och är ett lite för långt ord.

Någon som har förslag på något bättre?

Tack!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Ofta måste man acceptera att engelskan är mer "generös" än svenskan och att engelska, snärtiga termer ibland inte kan få lika korta översättningar. Sen beror det ju på vem användaren är och vad han/hon kan tänkas tolka "rätt" så att det blir användavänligt.

Om det är en normalanvändare så kanske något i stil med "Typ av uppgift" funkar bäst?

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

MickeA.com skrev:

Har ordnat en plugin till CKEditer (WYSIWYG editor...) för att infoga s.k."Tokens", alltså värden som byts ut mot "något" (t.ex. ett förnamn, eftenamn eller en e-postadress) då en text parsas.

Hur skulle man bäst översätta "Tokens" till Svenska? Det jag kom på snabbast var "Dynamiska värden", men det låter fult och är ett lite för långt ord.

Någon som har förslag på något bättre?

Tack!

Edit: tar bort mitt svar.

Hmm, tack för era synpunkter - det blev knepigt det här. Jag skulle tippa på att 1 av 10 slutanvändare vet vad en "token" är i det här fallet. Men man kanske skulle använda sig av det i allafall och ha en beskrivande text vad det innebär.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Ersättningstext?

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Variabel?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

När poletten trillar ner.

casca skrev:

Variabel?

Ja.. den var inte dum, inte dum alls ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tokens är faktiskt en pollett till en viss tjänst!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Lasp skrev:

Tokens är faktiskt en pollett till en viss tjänst!

Nej, ordet har många fler betydelser.

token
noun
1 a token of our appreciation symbol, sign, emblem, badge, representation, indication, mark, manifestation, expression, pledge, demonstration, recognition; evidence, proof. See note at sign .
2 he kept the menu as a token of their wedding anniversary memento, souvenir, keepsake, reminder, remembrance, memorial. See note at emblem .

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)