nitro2k01 skrev:
Jag ser ingen anledning att ha det som självändamål att bevara språket orört. Språk utvecklas organiskt, (latin från grekiska) de ord folk (tyska) tycker är praktiska (Franska från latin från grekiska) och vill använda överlever, andra ord dör.
Nejdå, jag ser heller inget självändamål, utan tycker att det är ganska fascinerande att se hur språket förändras och utvecklas. Jag själv använder också engelska uttryck och fraser när det inte finns nåt lika bra svenskt alternativ alltsomoftast, och jag kollar gärna språkrådets lista på svenska nyord. Och givetvis finns det tonvis med yrkestermer som av naturliga skäl utvecklats från bl.a. engelskan.
Men det ska heller inte vara ett självändamål att okritiskt ta in engelska ord och uttryck och kokettera med sin "internationalism" bara för att orden är ballare när det finns svenska motsvarigheter som det ju absolut inte är något "fel" på (dvs t.ex. varken ålderstigna eller dialektala). Vilket tyvärr sker otroligt ofta nuförtiden.
Ett exempel på en anglifiering som jag tycker är OK är t.ex. "ultimat". Det svenska ordet "ultimativ" var det ingen som använde och få som ens kände till, men p.g.a. (eller "tack vare" hur man nu ser det) att man använder "ultimate" ofta i (amerikansk) engelska, så försvenskades det ordet till "ultimat" och ersatte det gamla "ultimativ". Inga problem.
Et exempel som jag däremot inte tycker är OK utan bara fjantigt är t.ex. ordet "karaktär" som skådisar och kulturjournalister numer använder instället för ordet "rollfigur". Eller "invite" när det finns ord som "inbjudan"
nitro2k01 skrev:
Att invite har lyckats bli ett vedertaget begrepp beror nog på att det blev vedertaget innan det fanns anledning att använda det i svenskan. Gmail öppnades 2004 och då var inbjduningar till webb-tjänster ett okänt begrepp. Gmail fanns då bara på engelska. Faller det sig då mer naturligt att använda den engelska termen eller översätta det till inbjudan? Jag och många andra verkade tycka invite lät bättre och till slut blev det organiska beslutet att behålla den engelska termen.
"Vedertaget begrepp"? Nej, knappast för folk i allmänhet. Bara för en begränsad grupp, vi som är ute på webben och härjar en hel del. Inte för herr och fru Svensson.
Ptja... vad ska man säga.. just det där med att "tyckte det lät bättre" är ju lite boven i dramat. Givetvis vore det bra om du och jag och alla andra som konsumerar reklamtexterna tänkte till några sekunder och inte bara sväljer anglifieringarna och sedan upprepar dom som papegojor. Det bästa vore ju förstås om dom som skrev texterna stannade upp och funderade en liten stund också.
Jaja.. det är kanske så att man funderar mer över sånt här när man blivit lite äldre, som jag.