Vill man lära sig det riktigt bra, då är det enda vettiga att använda det på riktigt, umgås med folk som pratar engelska. Se filmer utan text, läsa engelska tidningar och böcker. Många kan ju engelska, ganska ok. Men vill man lära sig det riktigt bra och lite bättre än alla andra, då är det nog det där som gäller.
Men, du menar på en lite mer grundläggande nivå va. Det har jag tyvärr inget bra svar på. Men en "tjejkompis" i Tyskland håller på att försöka lära sig svenska och hon kör något program på datorn som verkar funka bra. Det programmet finns för olika språk och jag vet att hon provat olika sådana och tyckte ett visst märke var bra, kan fråga vad det var för något. Sedan försöker hon också använda det så mycket som möjligt, idag t ex ändrade hon till svenskt språk på mobilen och hon har sedan länge satt upp lappar hemma på olika inredningsdetaljer och möbler, lite gömda lappar. Liksom, 110% seriös och verkligen går in för det så man knappt tänker på något annat, då lär man sig väldigt fort.
tack, men jag tror ändå det finns ett svar på min fråga. D.v.s. en regel hur man bör utforma sina glosor och fraser. Men du har rätt i att ju mer man utsätter sig för det språket desto enklare att lära sig det. Men jag tänker mer när man gör sina anteckningar. Skall man skriva nya ordet före eller efter liksom.
Skall man skriva nya ordet före eller efter liksom.
Det där spelar nog inte så stor roll, det är nog bara att man tar det sätt som känns bäst. Själv tycker jag att det nya ordet kanske kunde vara före, då kan man läsa det först och fundera på vad det betyder, istället för att läsa något man redan vet och försöka komma på vilket främmande ord det ska vara. Men men... först tänkte jag att tvärtom vore bäst... så... jag vet inte! Det beror nog på va, båda är bra på sina sätt.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25