webForumDet fria alternativet

google translate > finska

Språk

9 svar · 1 818 visningar · startad av snowcat

Medlem sedan feb. 2007220 inlägg
Frågan#1

hejsan
Finns det någon här på forumet som kan finska och som kan kolla lite snabbt bara om googles översättningssida är duktig på att översätta från svenska > finska...
... eller är det mycket fel?

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.historiesajten.se%2F&hl=en&ie=UTF8&sl=sv&tl=fi

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Det lär väl vara lika illa som vice versa ungefär. Ta en finsk text och översätt till svenska så får du ett hum om hur illa det blir ungefär.

edit, här ett exempel på en text jag hittade på en finsk sajt som jag översatte till svenska:

google translate från suomi.fi skrev:

Före köp av en bostad till förmån för huruvida olika tenures fördelar och nackdelar. Bankerna och myndigheterna för att framställa jämförbara bostäder de viktigaste funktionerna och kostnader. Boendekostnader bestå av boende, behandling och remonttikustannuksista. Inverkan av finansieringen med boendekostnaden.

jag fattar i alla fall ingenting, vare sig på finska eller det som översatts..

jo tusan - tänkte inte på det!!! :)
men om jag skall vara ärlig så är googles översättning från svenska > engelska den bästa jag har sett på nätet hittills. Riktigt bra faktiskt!

nej - det ser ju inte så bra ut från finska > svenska
Tycker dock att när man översätter från svenska > engelska ser det mycket bättre ut...

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Möjligt. känner mig inte så säker grammatiskt, men tvärtom blir det ingen höjdare..

cnn.com skrev:

James Woodard is slowly returning to life. He is starting over after spending 27 years behind bars. He was wrongly imprisoned and cleared by DNA. Woodard was convicted of raping and murdering his girlfriend in 1981 and sentenced to life in prison. He was released on April 29, the 17th Dallas County, Texas, inmate to be exonerated by DNA testing. full story

google tr. skrev:

James Woodard sakta återvänder till livet. Han börjar över efter spendera 27 år bakom galler. Han var felaktigt fängslad och avslutas genom DNA. Woodard var dömda för våldta och mörda sin flickvän 1981 och dömdes till livstids fängelse. Han släpptes den 29 april, den 17: e Dallas County, Texas, fången att befrias genom DNA-test. hela artikeln

Cher blev känd i mitten av 1960-talet då hon och hennes man Sonny Bono utgjorde duon Sonny & Cher. Sedan dess har hon haft en solokarriär som artist och under början av 1980-talet började hon även satsa seriöst på skådespeleri, vilket lett till att hon belönades med en Oscar för rollen i Mångalen år 1987. Hennes musikkarriär har genomgått flera stilbyten och haft många upp- och nedgångar. Hennes mest framgångsrika comeback kom 1998 med discoskivan Believe.
------------------------------------------------------------

blev på engelska:

Cher became known in the mid-1960s, when she and her husband Sonny Bono was the duo Sonny & Cher. Since then, she had a solo artist and as in the early 1980s, she also began to invest seriously in skådespeleri, which led to that she was awarded an Oscar for the role of moonstruck in 1987. Her musikkarriär has undergone several stilbyten and had many ups and downs. Her most successful comeback came in 1998 with discoskivan Believe.

Medlem sedan nov. 200725 inlägg

Google translator är faktiskt rätt så bra. Jag brukar använda den och sedan rätta i MS Word och även själv, de enstaka ord google inte klarar :P

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Hmm... har lyckats missa att google har denna tjänst :r Men tycker den fungerar riktigt bra ju, visst ibland får man tänka till lite men fungerar bra ifall det är någon enstaka mening man inte förstår.
Blev lite förvånad av översättningen på Linköping...

En helikopter från Linköping har just anlänt. Den vattenbombar branden för att om möjligt rädda byn

Blev

A helicopter from Glasgow has just arrived. The water fire with a view to save the village

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Använder Google translator ibland för att översätta finska till svenska.
Jag jobbar mycket med finska kunder och ibland får man ett mail som har vidarebefordrats ett antal gånger innan det kommer till mig, och ofta finns det några rader mitt i som någon jöns har skrivit på finska.
Kör jag det genom Google translator brukar jag iaf förstå vad det handlar om. Men korrekt översatt är det defenitivt inte.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)