webForumDet fria alternativet

Bro, bro breja....

Böcker

3 svar · 1 540 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Jag lär ungarna gamla sånger, ramsor och sånglekar från förr då och då. Ofta måste man förklara texterna som ju är ganska obegripliga, och lika ofta är det nån historia bakom som ungarna tycker är jättespännande.

Men så kom jag till "Bro bro breja" för nån vecka sen. Den version vi sjöng/lekte när jag var grabb påminner om den "västsvenska" här http://sv.wikipedia.org/wiki/Bro_bro_breja (men inte exakt).

Men vad i herrans namn betyder texten? Den är ju helt obegriplig. Tänk att man bara köpte sånt där svammel när man var liten :) Är det nån som vet dess ursprung eller nåt om vad den kan tänkas handla om?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

"Det ska vara rim och reson i visorna! Vill man frångå såväl rim som reson kastar man över produktionen och börjar skriva barnvisor, då kan man dra till med vad som helst, dom hör i alla fall inte på." - Martin Ljung, innan han börjar sjunga Lingonben, en barnvisa skapad just för att visa vilka obegripliga nonsensvisor barn får lära sig. ;)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Mr. N. skrev:

"Det ska vara rim och reson i visorna! Vill man frångå såväl rim som reson kastar man över produktionen och börjar skriva barnvisor, då kan man dra till med vad som helst, dom hör i alla fall inte på." - Martin Ljung, innan han börjar sjunga Lingonben, en barnvisa skapad just för att visa vilka obegripliga nonsensvisor barn får lära sig. ;)

LOL! Ändå var ju Lingonben ett under av logik och klarhet jämfört med Bro Bro Breja....

Jag undrar om det inte ligger nån historisk händelse bakom, och som sedan förvanskats kraftigt via muntlig traditionl....

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Wikipedia har betydligt mer att säga än ne.se, men ingen nämner varifrån orden kommer. Skulle gissa på att man tagit något som rimmar bra, ljudhärmande, onomatopoetisk alltså.

Hade vi vetat vad låten heter på andra språk, hade man vetat om bro heter tex bridge i engelska versionen.

Apropå Hr Ljung: tänk inte för mycket på vad ni lärt er sjunga i skolan och senare, gäller både barnvisor och vanliga sångtexter. Det är inte alldeles ovanligt att orden som sjungs inte är så passande...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)