jag hänger inte med längre...
dialekter
31 svar · 2 277 visningar · startad av Auric · sida 2 av 2
Frågan, av Auric
jag tycker det är roligt med dialekter så varför inte en tråd där man får gissa dialekter? eler om man har hört något ord från en person som man inte vet vad det betyder så kan man fråga om nån från samma platts vet vad det betyder. vet nån vad en blinningsknagg är?
Läs frågan i sin helhet →du menar att man kan ta en bild och hitta på internet var den kommer ifrån?
Auric skrev:
jag hänger inte med längre...
- Du har själv skrivit att du är från Våxtorp
- Du har själv laddat upp en bild på som visar var du bor samt närliggande platsdetaljer
- Nu har du dessutom skrivit vilken gata du bor på
Internet är läskigt, eller hur? Nu kan någon random terrorist skicka olustiga grejer till dig. ;)
För att återgå till ämnet: själv har man hört uttrycket "bamba" användas av en göteborgare OCH en kirunabo, så dialektala uttryck sprids väl lite hejvilt och är egentligen inte begränsade av landskapsgränser. :)
bamba betyder matsal
Ja.
vissa påstår att "eller" är ett dialektord men vad jag vet så används det i hela Sverige. Eller?
Auric skrev:
vissa påstår att "eller" är ett dialektord men vad jag vet så används det i hela Sverige. Eller?
Öh, vilka påstår det? Vilket ord skulle man använda istället?
svar fråga 1. många våxtorpare
-II- -II- 2. ingen aning men det är ett ganska onödigt ord igentligen
Auric skrev:
svar fråga 1. många våxtorpare
-II- -II- 2. ingen aning men det är ett ganska onödigt ord igentligen
:q
Vad är det där "Våxtorp" egentligen? Nån slags vårdinrättning? :e
vad betyder vårdinrättning? jag har nog ett litet vokabulär!
Jag fattar inte. På vilket sätt är eller onödigt? :q
@nders skrev:
Jag fattar inte. På vilket sätt är eller onödigt? :q
Antagligen som påhängt sistaord i en mening? :i
I Jönköpingskan är det frekvent förekommande: "Sa i ta en kaaav å så älle?" betyder "Ska vi ta en korv?". :e