webForumDet fria alternativet

Det här på "lättläst" svenska?

Språk

4 svar · 566 visningar · startad av mariel

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg
Frågan#1

Jag ska översätta mitt medborgarskapsbevis till spanskan men jag behöver hjälp med följande formulering, för även om jag vet vad det betyder är det svårt att översätta till något som är förståligt.

"migrationsverket upptar efter ansökan medborgaren i <land> <namn> <personnummer> till svensk medborgare."

V.g. notera orden i fet stil, de behöver jag mest hjälp med.

Tack på förhand.

PS: en fråga till. Kan "livssituation" vara synonym till "livskvalitet" i sammanhanget "tillsammans vill vi forma ett sverige, ett framtida samhälle och en miljö, där var och en kan finna sin väg till en god framtid och livssituation." DS

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

"Upptar" kommer ju av "tar upp". Man tar väl inte "upp" nån till medborgare? Man "beviljar" eller "ger" nån ett medborgarskap, eller "gör" nån till medborgare.

Så det skulle väl kunna vara typ:

Efter ansökan beviljar migrationsverket svenskt medborgarskap för <land> <namn> <personnummer>

Efter ansökan gör migrationsverket <land> <namn> <personnummer> till svensk medborgare.

"Livssituation" och "livskvalitet" är väl ganska olika. Jag kan ju ha hög kvalitet med bra bostad, familj, vara frisk, läsa böcker, gå på teater, äta bra mat och annat, men ha en pissig situation eftersom frugan hoppat i säng med chefen. Så jag skulle nog inte använda "livssituation" utan "livskvalitet" (eller "kvalitet på livet" eftersom det kanske är lättare att översätta)

Tack för det.

De där meningarna har jag tagit från de 2 medborgarskapsbevis jag har fått. Det ena från Migrationsverket och det andra från min kommun.

Så jag kan i princip översätta samtliga som jag "vill" såvida de har samma sammanhanget än originalet, utan att det blir problem?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Så länge det är tydligt att det är DIN översättning/text, och inte någon officiell text från någon myndighet, så kan du ju skriva vad du vill. Men se alltså till att den som läser texten verkligen förstår skillnaden, och uppmana gärna läsaren att för säkerhets skull kolla med berörda myndigheter eftersom din tolkning kan vara lite fel, och eftersom man kanske ändrar regler utan att du hinner ändra i din text.

Alltså: OM man inte garderar sig på det sättet så att läsaren tror att det är officiellt, så kan man ställa till enorma problem för folk.

Jag översätter till mina föräldrar. De ska ha en färgkopia på mina bevis samt min översättning till spanska då de inte kan svenska. Jag ska dock tillägga något som "fri översättning".

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)