objektorienterad programmering
Hur ska man skriva Objektorienterad programmering?
Objekt-Orienterad Programmering
Objekt Orienterad Programmering
Objektorienterad programmering
Objektorienterad Programmering
osv?
10 svar · 718 visningar · startad av voigtann1
Hur ska man skriva Objektorienterad programmering?
Objekt-Orienterad Programmering
Objekt Orienterad Programmering
Objektorienterad programmering
Objektorienterad Programmering
osv?
objektorienterad programmering
så inga versaler..
Om det står först i en mening ska det vara inledande versal som vanligt. Annars inte.
Tack för att du tog upp ämnet, voigtann1! Jag vill komma med några fler skrivtips för programmerare som försöker sig på svenska:
I svenska används inte "c" för ett k-ljud. Vi sysslar alltså med "objekt" och inte "object" när vi programmerar.
"Z" används heller knappt alls. Vi "serialiserar" saker, vi "serializerar" dem inte. (Vill man vara lite aristokratisk använder man det inte ens när man skriver engelska. "Serialize" är amerikanska, "serialise" är Queen's English.)
Sedvanliga regler för versalisering gäller. Stor bokstav i egennamn eller som första bokstav i meningen, aldrig annars. I vissa fall är versaliseringen en del av namnet ("LaTeX", "PostScript"), men aldrig i översättningen av ett begrepp till svenska.
Särstavning ägnar vi oss förstås inte heller åt.
Håll isär klasser (som stavas exakt som de heter) och begrepp (som stavas på svenska). Korrekt: Att du får ett IOException beror på att det objekt du försöker skriva inte är Serializable. "IOException" och "Serializable" är klassnamn, medan "objekt" är ett begrepp. (Ni som kan Java - och antagligen ni Dotnettare också - förstår att det hade varit OK att skriva "Object", även om det ändrat lite på innebörden, men "object" hade bara varit tokfel.)
Synpunkter eller frågor på det, någon?
Mer tips är alltid välkommet ;)
Ser toppen ut spango! (y)
Håller till fullo med spango. (y)
Jag har alltid irriterat mig lite på att wF har avdelningen "Script från wFs medlemmar" med underforum som "Script - ASP".
Hm. Trevligt att höra att folk håller med, men "script" är faktiskt en av de förekomster av c-som-k som jag inte motsätter mig. :r
Jag irriterar mig mycket på variablar.
I övrigt är spango min skäggriddare (även om han numer är ganska kal).
Är nog lite skadad, men överlag har jag svårt för annat än engelska i programmeringssammanhang.