webForumDet fria alternativet

Barnböcker - dina favoriter?

Böcker

10 svar · 1 445 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Vilka var dina favoritböcker när du var liten? Är nyfiken på att se vilka årgångar som gillar vilka böcker, så skriv gärna vilket år du är född också. :)

Jag är född 1979 och när jag var liten minns jag att jag gillade:

Och när jag blev lite äldre så gillade jag:

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag är född 1978. Det jag kommer ihåg från när jag var liten, utöver de traditionella sagoböckerna, är Babar, Tintin, Lucky Luke och en väldans massa serietidningar (mestadels Kalle Anka).

När jag blev lite äldre (runt 8 år) så började jag gå mer på biblioteket och plöjde igenom mycket Astrid Lindgren (Mästerdetektiven Kalle Blomkvist, Bullerbyn), Agaton Sax samt 101 dataspel i Basic :-)

Besökte också ofta antikvariat i den åldern och fick där tag i Tvillingdeckarna samt Fem-böckerna (och andra Blyton-böcker, "Äventyres berg" minns jag särskilt). Har nog läst alla som gavs ut.

Medlem sedan sep. 200615 inlägg

"Blomsterfesten i täppan" av Elsa Beskow var en favorit när jag var liten. :OO
När jag blev lite större slukade jag alla "Fem-böckerna". :e
Blir helt nostalgisk av gamla barnböcker. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Årgång -74.

Fem-böckerna läste jag nog varenda en - flera gånger. :e
Ett svenskt förlag (namnet har försvunnit för mig) gav ut en massa ungdomsböcker där det var röda ryggar för flickböcker och gröna ryggar för gossböcker. Massa ungdomsdeckare blev det...
Naturligtvis alla Astrids böcker, det är ju givet. (y)
Likaså minns jag en serie böcker med klassika titlar (Huck Finn, Onkel Toms stuga osv) där en eller två meningar på varje sida var på engelska! Eftersom man hade sammanhanget förstod man oftast texten, men annars fanns översättningen längst ner på sidan. De har verkligen etsat sig fast.

På mellanstadiet nådde mitt bokläsande höjder jag aldrig kommer i närheten av igen, eftersom jag då hjälpte till i biblioteket, framförallt när tant bibliotikarie var på lunch. Fråga mig inte hur jag hamnade där, men plöjde böcker - det gjorde jag! :e

Lite senare blev jag Tintin-oholic. :e

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

:stefan: skrev:

Ett svenskt förlag (namnet har försvunnit för mig) gav ut en massa ungdomsböcker där det var röda ryggar för flickböcker och gröna ryggar för gossböcker.

Wahlströms ungdomsböcker antar jag? Jag läste en hel del såna också. :bire

Jag läste en himla massa Wahlströms djurböcker också. De var lite extra stora och så pass gamla och omoderna att de mest bara gick att få tag på antikvariat.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Årgång -69.
Som liten läste jag böcker om en häst som hette Vitnos. En rolig titel var "Vitnos och Brunöga", en berättelse där Vitnos träffade en rådjurskompis om nu någon inte förstod det... ;)
Böcker om kattungen Pyret lästes också.
När jag blev lite äldre så lästes en del Fem-böcker men favoriten var "Bomba", en variant av Tarzan.
Som tonåring lästa jag varenda bok om någon polisstation i USA tror jag det var. Kändes nästan som Spanarna på Hill Street eller nåt. Någon som vet vilka böcker det kan ha varit?

/r
Lite sorgligt är att nu läser jag bara faktaböcker, aldrig påhittade historier. Man kanske skulle börja läsa lite igen? Ge mig tips på en bok som jag bara inte får missa!

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

1968

Kommer inte ihåg vilka böcker jag gillade när jag var riktigt liten men dessa kommer jag ihåg:

Nicke Nyfiken
Hattstugan

Sen när jag blev äldre så blev det

Fem-böckerna
Hemliga sjuan

När jag var 12-13 år så blev jag tokig i böcker och gick jag med i en bokklubb och köpte alla klassikerna

Oliver Twist
Robinson Crusoe
David Copperfield
Flugornas herre
Ringaren i Notre-Dame
Krig och fred
Spöket på Canterville
o.s.v

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Bröderna Hardy! (y)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

S.E Hinton - The Outsiders!!!

Får man rekommendera lite fantasy också kanske... Eddings!

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

Tvillingdeckarna, Bert, Sune, Astrid Lindgrens böcker är ett litet urval av det jag gillade när jag var lite.

Tvillingdeckarna gavs ut i Wahlströms ungdomsserie med grön rygg vill jag minnas. Gamla böcker, men bra. :)

Redigering: Kalle och Chokladfrabriken! Och James och jättepersikan samt Häxorna. Roald Dahl är en bra författare! :)

Född 83. :)

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Tobias med väskan (y) En riktig klassiker "men älskade mamma du hör vad jag säger, det finns inget annat än nyttiga grejer" :h
Nicke nyfiken
Dante böckerna

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)