webForumDet fria alternativet

Fem klassiker man BÖR ha läst?

Böcker

98 svar · 14 944 visningar · startad av Fia · sida 5 av 5

Frågan, av Fia

Jag har tänkt plöja igenom en massa gamla klassiker för allmänbildningens skull. Har ganska nyss börjat. Hittills har jag bland annat hunnit läsa Brott och straff, Möss och människor, Dvärgen samt Tusen och en natt. Vilka fem klassiker rekommenderar du som såna man BÖR ha läst? :q

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

"De tre musketörerna"
En roman av Alexandre Dumas.
Publicerad första gången 1844.

En bra klassiker i ordets rätta bemärkelse.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Saki är inte särskilt jätteberömd, men det märks att den mesta "brittiska" humorn sneglat på det han skrivit. Skrev mest noveller/krönikor, dock.

Medlem sedan dec. 2002227 inlägg

Fem böcker? Mesigt. Det är bara att köpa min forna lärares 960 sidors alster: 1001 books you must read before you die
:e

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

James Clavell - Shogun
köpte den på bokrea idag för 49 kronor!!! kanon!

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Expressen ska sälja litterära klassiker! (y)

Superkul! Speciellt eftersom jag satsat fullt ut på klassiker på sistone! :)

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Så bra! :)
Själv hade man bara läst en av de alla! :r

doggelito skrev:

Så bra! :)
Själv hade man bara läst en av de alla! :r

Måste ju få skryta lite och säga att jag läst i alla fall 10 av dem. Och en 11:e ligger i att-läsa-högen i bokhyllan. :r

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

Har en riktig klassiker som har etsat sig fast i minnet, inte riktigt de böcker jag brukar läsa... Sista brevet till Sverige, 1959 - Vilhelm Moberg.

Och en mindre klassiker men en riktigt bra bok a la "Jack" - Tredje stenen från solen av Claes Holmström.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Astrid Lindgrens, Allrakäraste Syster, (Most Beloved Sister)
Har läst den både på svenska och engelska, den får ett mycket vackert och nyanserat språk, när den läses på engelska.

The Execution of Private Slovik av William Bradford Huie, klart läsvärd.

Den här tråden är himla matnyttig faktiskt. Jag har sedan den startade hunnit läsa ungefär ett dussin av de nämnda böckerna (av total ca 75 st). :)

Liftarens guide var den som nämndes flest gånger, följt av 1984. I övrigt var det ganska jämnt, tråkigt nog, eftersom jag hade tänkt satsa på dem som fick flest rekommendationer.

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Wow!

Danny skrev:

Det kanske man borde... jag håller nu på att läsa om det där Judasevangeliet, som nyligen blivit allmänt publicerat. Kortfattat: Judas förådde inte Jesus, han blev ombedd att göra det för att Jesus skulle kunna skilja själen från kroppen... men dom vet inte riktigt om det är äkta till 100% det där...

Det låter lite mer som den islamiska tolkningen av historien.
Muslimer helgar Jesus, men anser inte att han var eller är en gud. Vad man däremot tror är att han lämnade jorden, alltså inget skilja själen från kroppen eller så.
Men hur var det med korsfästelsen, för någon blev ju korsfäst.
Den som korsfästes liknade Jesus. Kanske var det Judas som offrade sig för sin profet?

Men jag undrar, vad menar du med "allmänt publicerat"?

Rek1) Läs gärna Koranens budskap som är skriven av Mohammed Knut Bernström.

doggelito skrev:

Gillar man fantasy, typ Ringen-story så måste man läsa Sagan om Belgarion (10 böcker) av David Eddings. Klart bättre än Ringen enligt mig! :)

Här vill jag citera Lasp "det beror på i vilken fas av livet som man befinner sig i"
Belgarion tyckte jag var bra när jag gick på Högstadiet.
Har sedan dess läst en massa Fantasy. Jag har för vana (ovana?) att avsluta en bok jag påbörjar. Inom fantasy genren finns en massa dåligt stoff.
Mina favoriter vad gäller Fantasy som är översatt till Svenska (kan inte uttala mig om de på engelska) är följande två författare:
Rek2) Robin Hobb & George R R Martin
... och inte nödvändigtvis i denna ordning.

För egen del är detta mitt bidrag; Möjligen stoff att diskutera kring en Nobelmiddag, men framför allt har det gett mig en inblick i bortre Asien, Japan och Hong Kong.
Rek3) Med det avser jag författaren James Clavell (tja, Danny nämner ju Shogun :))

En del av klassikerna har redan omnämnts. En del har jag läst.
Jag har säkert glömt bort böcker men som jag skulle känna igen och klassa dem som klassiker om jag såg dem. Dessa böcker har säkert påverkat mig utan att jag vet om det.
Sen har jag ju refererat till Fantasy böcker. Även om jag gillar fantasy litteratur kan jag inte ge dem någon klassikerstatus (förutom kanske Sagan om Ringen) för att de fortfarande är i en slags utvecklingsfas.

Jag vill även berömma Lasp för påminnelsen om man inte hade haft böcker att läsa.
För mig är det en påminnelse att det finns böcker att läsa, det gäller att ta sig tiden!
Det skulle kunna finnas en bok där, men världens alla gåtor, men om ingen läser den, så vad är poängen?
Tack för den här tråden, har kopierat samtliga titlar och författare som kommit upp.
Så nu är det bara att kavla upp ärmarna och låsa in sig och börja :stud

haider skrev:

Men jag undrar, vad menar du med "allmänt publicerat"?

Jag läste det i National Geographic att de hade kunnat översätta det till slut:
http://news.nationalgeographic.com/news/2006/04/0406_060406_judas.html
Här är en annan intressant sida:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Judas

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Fia:
Läs ALLT som Paolo Coelho skrivit..

Alkemisten
Djävulen och fröken prim
Zahiren
Pilgrimsresan
Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät

Jag gillar dem iallafall.

Medlem sedan dec. 2006382 inlägg

"Onkel Toms stuga" säger jag.

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Danny: thanx!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Klassiker:
Greven av Monte Christo, My Ladys son, De tre musketörerna och alla andra av Alexander Dumas. Världens bästa äventyrsböcker.

Trilogin av Väinö Linna: Högt bland Saarijärvis moar, Upp trälar, Söner av ett folk. Episka berättesler, gripande öden och troligen de bäst översatta böcker jag någonsin läst. Stundtals dessutom stor humor i dom.

Samtida:
Kurt Vonnegut: Slakthus 5 (förstås), men sen allt annat.
Charles Bukowski: Allt - gärna hans dikter också.

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Läser (korta stycken ur boken under dom senaste månderna) skolboken "Den Levande Litteraturen". Boken skriver några rader om författare och deras böcker/skrivande, från tiden i Antikens Grekland till nutiden. Prefekt för den som ska leta klassiker.
Förutom bra en kort handlings beskrivning av klassiker så som "Odysseen", "Bibeln" *, Dante's dikter, "Robinson Crusoe", "Krig och Fred", "Farväl till Vapnen", "Den gamle och havet", "1984", "Sagan om ringen","Flugornas herre"...osv. osv. berättas en hel del om personer och händelser som påverkat Litteratruen starkt, så som 1;a och 2;a värdskriget, "Sigmund Freud" tolkning av våra hjärna, "Bob Dylan"s sångtexter, konstformen "Dadaismen" och även nämns lite om författarna, så som "Stephen King"s anledning till varför han skriver det han gör.

Man får reda på en hel del roliga detaljer så som att "Jantelagen" är skapad av Dansken "Aksel Sandemos" i hans bok "En flykting krysser sit spor".

* Bibeln är ju självklart att nämnas i en bok om litteraturen i historien. Själv har jag endast orkat börja på den. Dock förbryllar den mig mycket. Att läsa bibeln och tolka den själv är en helt annan sak än att höra präster och andra berätta sin tolkning om den. Viste ni att redan på första raderna i Bibeln påminer den mycket om våran Asa-tro, flera kämpande gudar och Jättar osv. Så hur fel hade Vikingarna egentligen ;-) ?

Bibeln är bara en godtycklig samling texter, utvalda för att allt ska vinklas på ett visst sätt. Man ska ta det med några nävar salt.

Fia skrev:

Den här tråden är himla matnyttig faktiskt. Jag har sedan den startade hunnit läsa ungefär ett dussin av de nämnda böckerna (av total ca 75 st). :)

Liftarens guide var den som nämndes flest gånger, följt av 1984. I övrigt var det ganska jämnt, tråkigt nog, eftersom jag hade tänkt satsa på dem som fick flest rekommendationer.

...och sen det skrevs i april 2008 har jag hunnit med åtminstone 7 till från den här tråden: Räddaren i nöden, Mästaren och Margarita, Siddharta, Kallocain, Markurells i Wadköping, Alkemisten och Flugornas herre. Good stuff! (y)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)