Bland det jag kan komma på så här på rak arm är följande.
Triologin om trälen Holme (Trägudars land, gryningsfolket, Offerrök) (Jan Fridegård)
Bland de bästa böcker jag läst.
Rötter
Kommer än ihåg hur vi i fyran/femman satt tysta som små ljus och lyssnade när vår lärarina läste ur denna bok.
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggHär finns ju redan en massa tips. Jag tror att det beror på i vilken fas av livet som man befinner sig i.
Jag rekomderar grundläggande böcker typ
Siddharta, Måsen
Man kan fördjupa med andra av Hesse och Richard Bach.
En bok som jag aldrig glömmer är Egyptiern av Mika Hannu (hans andra kan man glömma).
Har läst en del tidiga Moberg och funnit dem riktigt bra.
Alla dessa pärlor finns säkert på närmsta antikvariat.
Naturligtsvis skall man läsa den långa triologin som är fem böcker.
Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams.
Men som ung skulle jag gärna tipsa om 1984 som Tydal tar upp. Läs sedan gärna Djurfarmen också av Orwell.
Komplettera med Aldus Huxley Du sköna nya värld och njut av Karin Boyes Kallokain.
Jag skulle nog kunna komma med en längre lista, men det är viktigt att veta var man står i livet för att kunna ge rekomendationer.
Återkom gärna.
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inläggTack så hemskt mycket för alla tips! (y) Har redan en mental lista på sånt jag vill läsa. Kan passa på att rekommendera Anna Karenina också av Fjodor Dostojeskij, läste den på gymnasiet och den var riktigt bra. :)
aleborg skrev:
Filmatiseringen var en av de sämre filmer jag sätt, totalt värdelös. Jag läste boken för ca 4 år sen, nu lyssnar jag på den(CD) :bire
Helt underbar!
Jag har inte sett filmen, jag menar bara att den kanske i allmänhet ökade intresset för boken, på samma sätt som för Sagan om Ringen-trilogin.
DDenkanMedlem sedan juni 2002256 inlägg
Fia skrev:
Mja, ämnet/boken är rätt känsligt i min familj, om man säger så. Men just av den anledningen så borde jag egentligen läsa den.
Det är inte så att du heter Fia Silverhielm? :OO
CCassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg Kom igen nu gott folk. Sluta diskutera Liftaren i filmform och bidra med lite listor ;)
Då säger jag Ringen-trilogin. Hmm, det är bara tre böcker, så då får jag fylla ut med The Hobbit och Silmarillion för att komma upp i rätt antal.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inläggRöde Orm - Frans G Bengtsson
Markurells i Wadköping - Hjalmar Bergman
Hemsöborna - August Strindberg
Ringaren i Notre Dame - Victor Hugo (ej Disney)
Och så bör du ha med någon Tolstoy på en klassikerlista, t.ex. Krig och fred.
Det var en (tror jag) jurist (kommer inte ihåg om det var en svensk) som har suttit upp en lista på klassiker som juriststuderande måste läsa. Jag tror listan är rätt så känd. Någon som vet vad jag talar om?
PPMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Brott och straff är ju ett måste!
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inläggFettpärlan, allt av Strindberg, Don Quijote, Väinö Linnas trilogi Högt bland Saarijärvis moar-Söner av ett folk - Upp trälar, Shakespeares pjäser, Alexander Dumas d.ä. De tre musketörerna - Myladys son, för att nämna ett gäng.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
kobranturre skrev:
Det var en (tror jag) jurist (kommer inte ihåg om det var en svensk) som har suttit upp en lista på klassiker som juriststuderande måste läsa. Jag tror listan är rätt så känd. Någon som vet vad jag talar om?
Japp, Leif Alsheimer vid Affärsrättsliga programmet vid Högskolan i Jönköping har, förutom en förbluffande radda juridiska böcker, skönlitteratur på litteraturlistorna.
Det som får studenterna att stöna är att det är tegelstenar, modell "Krig och fred" osv...
Stefan, vet du vart man kan hitta listan?
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggJa jag glömde ju en del ryska.
Kan säga att jag läste Krig och Fred på tre(3) dygn. Det ger ju en viss känsla när man lever i (läser) en bok så intensivt.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
kobranturre skrev:
Stefan, vet du vart man kan hitta listan?
Litteraturlistorna finns bara på intranätet, dessutom verkar det som om Alsheimer har klivit vidare i karriären eftersom han inte är kvar på HJ.
Däremot hittade jag några gamla pressmeddelanden: Leif Alsheimer får Jönköping Kulturnämnds kulturpris för bildningsworkshopen och Nationalencyklopedins kunskapspris till IHH-lärare.
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jag har faktiskt "Brott och straff" hemma i hyllan, men jag har aldrig orkat påbörja den. Jag har inte bara hört att den ska vara tungläst, utan enbart dess själva uppenbarelse gör att jag blir trött så fort jag ser den. Någon som verifierar/dementerar?
Jag läser mer nutida saker som Paul Auster eller Paulo Cohelo.
CCassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg Inget slår frihetskänslan i On the road. I mina ögon klassikernas klassiker!
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggPaulo Cohelo tillhör, enligt min ringa menimg, knappast det söm är läsvärt när man talar om klassisk litteratur. Ber om ursäkt för det.
Jag hänvisade tidigare till Egyptiern riktig titel är:
Sinue - Egyptiern.