Min mamma är en hejjare på stenografi. När jag var mindre så lärde jag mig lite men nu kan jag nog bara skriva mitt namn som högst.
Ska du använda det till att skriva anteckningar eller?
11 svar · 1 083 visningar · startad av K@llen
Hej,
Jag funderar på att lära mig stenografi. :)
Kan du stenografi?
Var har du lärt dig stenografi?
Är det knepigt att få kläm på?
Alla erfarenheter mottages tacksamt. ;)
Min mamma är en hejjare på stenografi. När jag var mindre så lärde jag mig lite men nu kan jag nog bara skriva mitt namn som högst.
Jag blev nyfiken nu när du skrev frågan, så jag googlade lite. Som jag förstår så står varje tecken för ett ord och varje tecken skrivs utan att lyfta pennan. Bokstäver, och bokstavskombinationer är helt enkelt streck och krumelurer i olika riktningar och längd som man sätter ihop. Dubbla konsonanter skrivs med ett grövre streck och man bryr sig mer om ljud än exakt stavning.
Jag skulle nog aldrig lära mig det för att kunna skriva det själv eftersom jag använder penna så sällan och kan hålla ganska normal talhastighet på ett tangentbord. Däremot kan det vara intressant att lära sig för att förstå.
Addeladde skrev:
Ja, det är min tanke. Som frilansande skribent hade det underlättat vid exempelvis intervjuer. Jag har förbannat svårt att hinna lyssna, ställa frågor och anteckna samtidigt. Diktafon är ett bra hjälpmedel, men när folk ser den får de tunghäfta.
Anteckningsteknik för stenografer av Gun Holmqvist och Anna-Greta Magnusson verkar vara en bra bok att börja med. Ska försöka få tag på den. :)
En bok du känner till?
tydal skrev:
Tack! Den sidan hittade jag också. Fanns bra litteratur verkade det som. Kammade i princip noll på Adlibris. :o
Nej det var så länge sedan jag jag höll på med dig. De böcker jag tittade i var säker från 70-talet.
Addeladde skrev:
Nej det var så länge sedan jag jag höll på med dig. (...)
Schyyy, inte så högt. :bire
Jag har kunnat stenografera men numera har jag glömt så gott som allt då jag aldrig använde mig av det.
Men det borde väl finnas någon bok i ämnet?!
Den enda erfarenhet jag har av stenografi är att jag läste Astrid Lindgrens Assar Bubbla när jag var liten. Då blev jag lite nyfiken, men kom aldrig så långt att jag lärde mig det.
Pedda skrev:
Jag har kunnat stenografera men numera har jag glömt så gott som allt då jag aldrig använde mig av det.
Får jag nyfiket fråga var/hur du lärde dig det?
Pedda skrev:
Men det borde väl finnas någon bok i ämnet?!
Jo, jag har som sagt hittat lite böcker i ämnet på:
http://www.geocities.com/stenomelin/litt.htm
Läste det som extra val i gymnasiet. Men det är ju några år sen.