webForumDet fria alternativet

Tankstreck, bindestreck och minus

Språk

7 svar · 3 403 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Jaha, då var man förvirrad igen.

Den här gången gäller det tankstreck.

Jag har börjat läsa i boken Svenska skrivregler och den verkar säga emot sig själv.

På sida 156 står det:

Tankstrecket, tecknet –, är ett streck som är ungefär dubbelt så långt som ett bindestreck.

Tangentkombinationer för tankstreck:
Pc: ctrl och minus (numeriska tangentbordet)

På sida 187 står det sedan, under rubriken ”Matematiska och övriga tecken”:

minustecken (samma tecken som tankstreck)

Men det stämmer ju inte. Det är inte ett tankestreck man får om man trycker på minus i den numeriska delen av tangentbordet, eller hur?

Och vad är ett bindestreck då – samma tecken som minustecknet, tankstrecket eller är det eget tecken?

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Pratminus (tankestreck) (–) är ungefär dubbelt så långt som ett devis (bindestreck) (-).

RED: Heter tankestreck och inte tankstreck.

Hej och tack för det snabba svaret! :)

Vad är rätt och vad är fel? Boken säger ju olika...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det förstnämnda är rätt.

Detta gäller:

Devis (-) används bl.a.:

– som bindestreck vid avstavning
– i sammansatta ord, ord med förstavelser, och sammansättningar med siffror eller versalförkortningar, dessutom i dubbelnamn, exempel: 1800-talet, TT-artikel, Sverige-England, BoIS-are, Sture Andersson-Svensson.
– vid sammansättning av adjektiv, exempelvis svart-vit, engelsk-svensk.
– för att markera utelämnat sammansättningsled, exempelvis för- och eftermiddag.

I samband med användning av devis ska inget mellanrum användas.

Minus, tankestreck (–) används bl.a.:

– som pratminus vid repliker i exempelvis en nyhetsartikel.
– för att markera avbrott eller inskjuten sats. (jag rekommederar komma istället)
– i betydelsen mot. Exempelvis BoIS–Malmö FF.
– i prisuppgifter. 15:–

Källa: Typografisk handbok.

Aha! :i Jag tror att jag börjar förstå.

Minus på tangentbordet (den numeriska delen) ger alltså fel tecken egentligen? För att få fram ett tankestreck måste man ju trycka ctrl+minus.
Att strecktangenten bredvid högra shift-knappen även den ger bindestreck, är inte det också lite konstigt i så fall? Symbolen visar ju ett långt streck, ett tankestreck.

dAEk^ skrev:

Minus på tangentbordet (den numeriska delen) ger alltså fel tecken egentligen? För att få fram ett tankestreck måste man ju trycka ctrl+minus.
Att strecktangenten bredvid högra shift-knappen även den ger bindestreck, är inte det också lite konstigt i så fall? Symbolen visar ju ett långt streck, ett tankestreck.

Så är det inte på ett tangentbord för Mac. Där trycker man Alt + devis för pratminus. Och tangenten bredvid högra shift-knappen visat både devis och pratminus. ;)

K@llen skrev:

Och tangenten bredvid högra shift-knappen visat både devis och pratminus. ;)

Nu blev jag osäker. På Pc ser det ut som ett tankestreck men det går inte att få fram det; det blir ett vanligt bindestreck hur man än trycker och har sig.

K@llen skrev:

RED: Heter tankestreck och inte tankstreck.

Det står "tankstreck" i min bok. :q

Det vore kanske värt att kolla om boken innehåller flera fel innan man läser vidare. Det borde ju finnas en lista på Språknämndens hemsida.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)