webForumDet fria alternativet

Svenska skrivregler

Språk

8 svar · 667 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Jag hade förväntat mig en betydligt tjockare bok, den känns lite väl tunn men å andra sidan är det en hel del information att (återigen) ta till sig. Det var bara minuter sedan jag började skumma igenom boken men redan nu ser jag att jag kan en del, dock är luckorna många och de tycks komma på tok för tätt. :)

Ingen som har tips på liknande böcker? Nu har man ju fått blodad tand!

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Svenska skrivregler innehåller skrämmande mycket för att vara så liten, om man bara tittar efter. Jag får inte intrycket av att en vanlig dödlig människa egentligen behöver mer än det som redan står i boken.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Instämmer med altack. :bire

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Även jag ställer mig kören av instämmanden. Jag har ett ex hemma och ett på jobbet. Liten men naggande god, borde vara bokens undertitel.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

dAEk^ skrev:

Ingen som har tips på liknande böcker? Nu har man ju fått blodad tand!

Svenska skrivregler är en perfekt och nödvändig uppslagsbok, speciellt för sådana som mig som jobbar med ord.

Eftersom du fått blodad tand kan följande två böcker vara av intresse:

Språkbladet (Catharina Grünbaum) (En sammanställning av DNs språkvårdsutskick)
Hur hänger det ihop? (Catharina Nyström) (Litteratur får språkkonsulenter)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Svenska Skrivregler kombinerat med SAOL12 och en synonymordbok - sen klarar man sig långt! (y)

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jo, den är ju packad med info. Redan nu känner jag att den var värd varenda peng.

Det blir nog till att vänta en sväng tills jag köper andra böcker ändå, man vill ju ha något att suga på i hängmattan i sommar.

Tack för tipsen!

/r: Whoho! Hittade SAOL i bokhyllan, hur fasen kunde jag glömma bort att jag hade den i min ägo? Jag kan inte ens minnas hur den hamnade där, det spelar ingen roll nu i vilket fall som helst. Tack språknämnden, tack för att er frågelåda returnerar ett felmeddelande! :e

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

:stefan: skrev:

Svenska Skrivregler kombinerat med SAOL12 och en synonymordbok - sen klarar man sig långt! (y)

Dagen efter man skriver det där släpps SAOL13 - sicken timing man har då... :OO :e

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

Språkriktighetsboken är fin. Den är, liksom Svenska skrivregler, utgiven av Svenska språknämnden och reder ut var språkriktighetsdebatten av idag står i frågor som "större än mig/jag", de/dem och flera andra betydligt knivigare konstruktioner. Schyssta litteraturlistor i appendixet också om du vill ha att läsa i sommar.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)