Jag är tydligen inte ensam om att ha skrivit fel, google svarar med
248 000 träffar för alternativ 4
92 000 träffar för alternativ 5
580 träffar för alternativ 3
320 träffar för alternativ 1
Slutsats: Det är lite skrämmande att så många skriver fel, det är inga små marginaler vi pratar om här heller. Visst är det viktigare att få bukt med särskrivningar som består av ord men ändå - rätt ska vara rätt.
Jämna hundratal, tusental eller miljoner delas normalt sett upp i två ord, i övrigt skrivs orden ihop och under hundra skrivs orden alltid ihop. Alltså:
* femtiofem
* sjuhundra tusen
* tretusensju
* åttahundra miljoner
Jag har sökt på språknamndens hemsida men där hittar jag inget - kanske använder jag fel termer? Så vi säger som så, jag väljer att inte acceptera något svar fram tills det att någon kan hänvisa till en (trovärdig) källa.
Se sidan 124 i Svenska skrivregler utgiven av Svenska språknämnden.
Tack och bock! Jag lade en beställning på boken nyss och det ska bli himla intressant att se hur många "gömda" fel som dagligen lyckas smyga sig förbi, utan att man tänker på det. Hoppas att det inte är alltför många bara. ;)
b242569 skrev:
Det allra bästa är väl att skriva just 100 000.
Tråden handlar inte om vad som är bäst eller rekommenderat. Det finns tillfällen då man är tvungen att skriva tal med bokstäver, på banken t.ex, och då vill jag kunna skriva det rätt.
Det spelar nog ingen roll vilket bokstavsalternativ du väljer. Tar du något av de du räknat upp kan det säkert inte bli missförstånd. I synnerhet inte om du även skriver det med siffror.
Det spelar nog ingen roll vilket bokstavsalternativ du väljer. Tar du något av de du räknat upp kan det säkert inte bli missförstånd. I synnerhet inte om du även skriver det med siffror.
Du ser fortfarande inte ljuset. Jag vet mycket väl att det säkerligen aldrig skulle bli missförstånd om jag valde att skriva på fel sätt. Ett fel är ett fel för mycket, oavsett om det blir missförstånd eller ej. Rätt skall vara rätt. :)
Det finns visserligen något som kallas rätt, men inget som kallas fel (i alla fall inom språket). Om du dock vill bli så lättförstådd som möjligt så är det självklart att du får följa vissa normer inom språket. :)
För övrigt så är Svenska skrivregler en bra bok att ha till hands. :)
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25