Jag ska skicka ut offertförfrågningar till några översättare men har inte en blekaste aning vad ett översättningsjobb kostar eller hur de tar betalt. Är det någon som vet? Per ord? Per A4-sida? Per timme? Och var ligger priserna någonstans? Måste ju ha hyfsad koll på detta så jag vet hur mycket text jag kan kapa. ;)
Det finns vissa mallar när det gäller standardiserade ämnesområden och språk.
Om det är ett par webbsidor har jag ingen aning.
Du får nog klargöra mer vad det handlar om!
Det är en större webbplats som skall översättas till engelska och tyska. Det är inget fackspråk utan generellt sett vanlig svenska. Har just nu fyra sidor och runt 1400 ord, men jag räknar med att jag bara är halvvägs, så min tippning är att jag landar på runt 3000-3500 ord (x2 då eftersom det är två språk).
Jag har för mig att vi betalade runt 50 öre per ord till vår eu site men det kan nog kosta upp till 80-90 öre per ord också. Vi använde samma översättare till flera språk och fick då ner priset lite.
Lite drygt 2000 ord landade jag på när jag klippt och klistrat klart, vilket kan bli +/- några hundra ord i slutändan. Jag har hittat priser för sve-eng/tysk som ligger på allt från 0,80-1,40SEK/ord.
Inga som har fler tips i ärendet?
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2