webForumDet fria alternativet

översätt axis-aligned

Språk

6 svar · 651 visningar · startad av msossna

Medlem sedan feb. 2002476 inlägg
Frågan#1

finns det något bra i svenskan man kan använda för axis-aligned?

Medlem sedan sep. 2001788 inlägg

Kan du sätta det i ett sammanhang?

Visst i texten står det:

"View frustum culling in performed using the optimized two point axis-aligned bounding box/plane intersection test with masking..."

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Vad jag förstår av Wikipedia:

A bounding box is sometimes called an oriented bounding box (OBB) to distinguish it from an axis-aligned bounding box (AABB), which is a bounding box aligned with the axes of the co-ordinate system. Axis-aligned bounding boxes are simpler to test for intersection than oriented bounding boxes, but have the disadvantage that they cannot be rotated.

Så är det en kub vars sidor är räta i förhållande till rymdens axlar. I ett tvådimensionellt koordinatsystem skulle en ruta som utgörs av:

y = 3 (om 2 <= x <= 5)
y = 7 (om 2 <= x <= 5)
x = 2 (om 3 <= y <= 7)
x = 5 (om 3 <= y <= 7)

vara rät mot koordinatsystemets axlar (axis-aligned). Är det ungefär rätt uppfattat?

Ja det är rätt, problemet är att min uppsatts är på svenska och jag har inte hittat något bra uttryck för axis-aligned... Det enda som jag kommit på är att skriva att den omslutande boxen är rät mot koordinatsystemets axlar, men det låter inte bra...

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Axelrät kanske (förutom att det blir noll träffar på google)? Annars borde väl handledaren kunna hitta på nåt lämpligt.

Får hoppas på det, nu valde jag att formulera om det hela så att inebörden kom med utan ett specifikt ord...

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)