webForumDet fria alternativet

Hur tolkar ni följande två meningar?!

Språk

23 svar · 1 113 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag sitter och försöker välja rätt ord till en mening. Jag är kluven vilket jag ska använda. Ska skicka ett blommorgram till en tjej. "Bottom-line" är att jag vill tala om för henne vilket bra/härlig tjej hon är...

Hur som helst...Ett blommogram har ju ett bränsat fält att skriva på så det blir inte så långt.

Mening 1
XXXX, Jag vill att du ska veta att jag tycker du är en bra tjej.

Mening 2
XXXX, Jag vill att du ska veta att jag tycker du är en härlig tjej.

Nu behöver jag hjälp av välja rätt ord. Har "bra" och "härlig" väldigt olika innebörd enligt någon? Ska jag rent utav ta något helt annat? Hur känner ni för dessa ord?! :)

Ha en trevlig kväll!

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Jag skulle köra på "bra". Härlig tycker jag inte har samma klang..

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Håller med, om du säger härlig så låter inte som att du är så intresserad av henne, men det kanske du inte är?

Tack för dina synpunkter bymarie!

Vilken klang har "bra" som inte "härlig" har?

Zwery Zen skrev:

Håller med, om du säger härlig så låter inte som att du är så intresserad av henne, men det kanske du inte är?

Jo :)

Det ska vara ett lagom värdeladdat ord. Det ska uppfattas seriöst och det får inte finnas risk för misstolkning om vad JAG menar! Om härlig kan tolkas fel så ska jag inte använda mig av det.

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Jag har väldigt svårt att sätta ord på hur jag menar, men jag tror inte att härlig är någt som man vill bli kallad som person. Bra funkar bog bättre dessutom så berättar nog blommorna lite mer hur du tycker.

Nu vet jag vad jag ska välja. Tack!

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Varför konstla till det?

"Jag tycker om dig" eller "Du är fin" funkar hur bra som helst.

"bra" känns "oj, vad du är bra som människa" och "härlig" känns som "oj, vilken härlig *valfritt* du är)....

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

sneeze skrev:

Varför konstla till det?
"Jag tycker om dig"

Raka puckar ska det vara (y)

Vilket ord man väljer beror väl på hur länge/många gånger man träffat tjejen känns det som, eller? Jag är ingen expert på att skicka blommorgram.

Tjejen jag träffade fick uppleva en mindre rolig sak som påverkade henne/hennes tillvaro, indirekt vår relation, så tillvida att hon nu behöver ha tid för att reda ut saker i sitt liv. Tanken med blomman från min sida var att visa för henne att jag tänker på henne, finns där och vill att vi fortsätter att träffas längre fram. Det kändes jättebra mellan oss båda och så hände detta. Tanken var att vi skulle träffas i helgen men nu kom det av sig lite pga detta.

Därför kände jag mig lite kluven vilket ordval jag skulle ha. I mitt fall är det nog så att när det kommer till känslor är jag lite återhållsam.

Fast vad vet jag, vad har man att förlora på att vara rak och ärlig även om man bara träffat tjejen några få gånger?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

"Jag sparar orden till en annan gang"

Vem behöver fråga Dr. Phil när man kan fråga alla fantastiska människor här på wF!

Okkido skrev:

"Jag sparar orden till en annan gang"

Gillar de orden Okkido. Skulle du skriva det och inget mer sen? Inte något sånt här "Tänker på dig!"-prat på slutet?

Någon annan som tycker något?

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Hur är en tjej som är bra? Mycket tvetydigt ord.

Bra kräver (enligt mig) en fortsättning. Bra, ja visst. Men på vad?

Jag förstår din poäng K@llen.

Jag säger inte på något sätt att ordvalet är bra. Försöker bara finna det uttryck som passar bäst för den här situationen, inte för starkt och inte för slätt!

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg

lillebror skrev:

Tanken med blomman från min sida var att visa för henne att jag tänker på henne, finns där och vill att vi fortsätter att träffas längre fram.

Jag bara citerar dig. Kan du inte skriva: "tänker på dig, finns här och vill att vi fortsätter att träffas"

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Lugnt. Bara en fackla från mig. ;)

En fin tjej.
En sympatisk tjej.
En trevlig tjej.
En rolig tjej.
En tjej som jag trivs med.
En tjej som får mig glad.
En tjej som får mig att skratta/le.

osv. Möjligheterna är många. ;)

Insider skrev:

"tänker på dig, finns här och vill att vi fortsätter att träffas"

Jag känner att det blir raden ovan. Även om alla förslag var bra på sitt sätt (tack!) så vill jag få med min vilja någonstans, vad jag VILL så att det inte lämnas osagt.

Att ha med namnet på tjejen framför texten...typ "XXXX, tänker på dig...". Ska jag skippa det eller hur uppfattas det? Det var bara jag, lillebror, som tänkte och hann åka ytterligare ett varv runt jorden i mina tankar :)

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg

Det brukar bli bäst med sånt man kläcker ur sig spontant som du gjorde. :)
Tror jag skulle skippa att ha med hennes namn framför.

Det känns som att det inte alltid blir bättre för att man tänker mer!

Hur som helst, nu har jag nog blivit lite klokare i detta ämne :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag tyckte okkidos förslag var bra. Man måste ju våga offra lite! (y)

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
139 ms — ändringar (db)