webForumDet fria alternativet

HUR ska dessa översättas från Tyska till Svenska?

Språk

4 svar · 799 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

God morgon..

Sitter och klurar på några mening som är på tyska.

HPT: Haupt-Post- und Telegrafenamt = Huvud Post- och Telegrafkontor
PA: Postamt = Postkontor
PS1: Poststelle 1. Ordnung
PS2: Poststelle 2. Ordnung

Har lyckats tyda de två första genom Babbelfish hos altavista. Men de rödmarkerade meningarna lyckas jag inte översätta till "Korrekt" svenska

Ska det vara "Postställe 1. ordningen" eller vad? Det är ju något under Postkontor i alla fall? Bifogar med ursprungstexten som jag skannade in från ett 40 år gammalt handkrivet forskningsdokument. Måste hitta ett bättre ord som beskriver det.

Sen undrar jag också om "Huvud post- och telegrafkontor"- låter rätt?

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

"Post 1. ordning", ska det vara

UnConed skrev:

"Post 1. ordning", ska det vara

Nja, Blir lite konstigt när man ska sätta in det i en beskrivande text som detta som jag nu håller på med:

Äänislinna, som var ett Post 1. ordning och öppnades den 16.8.43 och stängdes den 17.6.44 då området evakuerades. Stämpel var utav typ: D och stämpeldiametern var 24 milimeter i omkrets och stämpelfärg som användes var Svart, Violett.

Känns fel, kan man kalla det för Postställe eller "postfilial/post filial"

För varje stad eller område kunde ju ha ett Huvud post- och telegrafkontor och sedan några postkontor i tex olika delar av staden och sedan något mindre, postställe eller filial.... Om ni förstår vad jag menar...

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

Tja, det kan man väl :)

Efter mer ingående diskussioner med några vänner så har är den korrekta benämningen på svenska: "Postställe", vad klass 1 och 2 betyder så syftar det till det aktuella postkontorets omfattning av postskötsel, om det bara var skicka och ta emot brev eller om man kunde uträtta andra ärenden, som en postterminal...

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)