webForumDet fria alternativet

American Psycho

Film & TV

6 svar · 366 visningar · startad av Cassady

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg
Frågan#1

jag såg filmatiseringen av Bret Easton Ellis American Psycho häromdagen och kan bara konstatera att filmen inte riktigt gör bokens ironi rättvisa. Enligt min mening är American psycho en satir mot hela 80-talets yuppiegeneration? Den överdrivna fåfänga som Bret Eason Ellis skilldrar kan väl inte ses som något annat än en ironisk grimas mot "trendsamhället"?

Har jag rätt/fel? Kritiser och smäda mig gärna :birp

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

...och du tycker inte filmen är detta?

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg

Jag håller med trådstartaren i att filmen inte riktigt håller den ironiska underton som boken gör, men huruvida det är riktat mot 80talets alla yupies eller inte är jag inte riktigt lika säker på...

magnusfeldth skrev:

...och du tycker inte filmen är detta?

Jo visst gör jag det men som peppar skriver håller filmen inte den ironiska underton som boken gör.

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Ironi funkar bäst mot sin samtid. Den var ironisk mot 80-talets levene, när den sedan filmatiseras på 90-tal får den justeras för att passa in mer då - skulle jag misstänka i alla fall.

magnusfeldth skrev:

Ironi funkar bäst mot sin samtid. Den var ironisk mot 80-talets levene, när den sedan filmatiseras på 90-tal får den justeras för att passa in mer då - skulle jag misstänka i alla fall.

/me ger dommaren rätt ;)

Grattis btw!

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Håller med om att boken gör det en aning tydligare precis som alla sliskiga detaljer. ;)

Och visst tolkar man det som en grimas mot "trendsamhället".

En ännu intressantare sak skulle vara att höra hur du tolkar slutet av boken/filmen och vad du tycker om det?

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)