webForumDet fria alternativet

Hur definierar ni ordet personangrepp?

Språk

11 svar · 972 visningar · startad av annesophie

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg
Frågan#1

Är lite nyfiken på hur ni definierar begreppet personangrepp (tex på nätet). Vad ska "ingå" för att det ska anses vara ett angrepp på en person etc etc.
Finns det någon officiell beskrivning som gäller tex nätet.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag ser personangrepp som aggressiva, illa menade kommentarer eller argument som framhäver eller hittar på ett irrelevant drag hos meningsmotståndaren i den aktuella debatten, snarare än att komma med något som faktiskt rör frågan. Exempel:
"Ett sånt jävla fetto som du förstår väl ändå inte att uppskatta Beethoven!"
"Om du inte vore utvecklingsstörd skulle du inse hur rätt jag har."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Personangrepp

Tack, det var ungefär det jag trodde också.

Hur långt driver man personangrepp?

Lått oss säga att en person blir påhoppad på ett sådant sätt som du ger som exempel, och känner sig kränkt, på ett webbforum. Personen mailar moderatorn som ignorerar det hela.
Vart går man därefter?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Hur definierar ni ordet personangrepp?

Jag håller med Spango.

annesophie skrev:

Jag tycker inte det är någon skillnad på om det sker på nätet eller i andra situationer.

Re: Re: Hur definierar ni ordet personangrepp?

UlfT skrev:

Jag håller med Spango.

annesophie skrev:

Jag tycker inte det är någon skillnad på om det sker på nätet eller i andra situationer.

Nä, ok men ibland kan ju definitioner skilja sig. För mig är angrepp alltid angrepp så jag instämmer.

annesophie skrev:

Lått oss säga att en person blir påhoppad på ett sådant sätt som du ger som exempel, och känner sig kränkt, på ett webbforum. Personen mailar moderatorn som ignorerar det hela.
Vart går man därefter?

Det kanske finns någon administratör som kan ta tag i saken. Kommer man inte vidare, så är det antingen ett misskött forum, eller så kanske man själv är överkänslig och tolkar in personangrepp där sådana inte föreligger.

Det är ett misskött forum, å det grövsta, och administratorer och moderatorer är väl ganska osynliga.
Det är ett personangrepp, ett riktigt lågt och elakt ett, och personen vill driva det vidare. Men frågan är ju vart man vänder sig när man inte får respons hos forumansvariga.

Om personangreppet inte bryter mot några lagar som den angripne kan polisanmäla angriparen för, finns det nog inte mycket mer att göra än att lämna forumet. Tyvärr är vissa fora skräp. Det är inte mycket att göra åt.

Oki, tack för svaret.

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

Tips!

Byt forum - som det skrevs tidigare, en del forum är vanskötta, framförallt när de som sköter det är "kompisar" med medlemmarna och inte vill stöta sig med dem. Gissa vems/vilkas parti som tas i konflikter då?

Nä - jag var själv medlem på ett forum som till en början var trevligt men som senare spårade ur. Det fanns vissa personer där som tydligen hade lagt sig vinn om att traska in på varenda tråd och slänga dynga om de inte var av samma åsikt - bara för att det verkade kul, inte för att lägga någon relevant åsikt i diskussionen. Personligen så undviker i alla fall jag de trådar som inte intresserar mig, och jag tror att de flesta gör så. Till slut blev situationen ohållbar och stämningen skitdålig så jag gick sonika ur forumet- som den utpekade boven i dramat

Till saken hör att den/de personer som höll på och var trista tydligen fortsatte med det så fler irriterade sig och avgick de med. Jag kan ju tillägga att dessa personer är "kompis" med den/de som driver forumet...

Så det visade sig i slutändan att det var inte jag som var den "dumma" .

Så kan det gå!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om personangreppen är av så pass kränkande art att de faller in under brottsbalkens femte kapitel om ärekränkning så kan man ju alltid polisanmäla, men det känns lite som en sista utväg, speciellt med tanke på att det är väldigt oprioriterade typer av brott och att det är svårt att binda någon person vid brottet.

De brottsrubriceringar som skulle kunna vara applicerbara är antingen förtal eller förolämpning, två brott som endast har böter på straffskalan.

Det bästa är nog att inte ta åt sig och antingen skita i honom/henne eller lämna forumet i fråga.

Edit: Nu såg jag att frågeställningen rörde själva definitionen av ordet och inte så mycket vad man skall göra åt det osv. Missade att tråden låg i Språk och inte i Juridik.

Min definition på personangrepp är ungefär samma som lagtexten för förolämpning, alltså "den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom". Man angriper någons person på ett osakligt och kränkande sätt.

Har glömt att tacka för senaste två svaren.
:bire

293 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
156 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)