Parlez vous Anglais? :e
Ska ner till Paris "en sväng" och undrar nu över franska fraser som kan komma till hands om nu engelskan inte skulle räcka till? Tackar på förhand ;)
23 svar · 24 537 visningar · startad av m_soderlund
Ska ner till Paris "en sväng" och undrar nu över franska fraser som kan komma till hands om nu engelskan inte skulle räcka till? Tackar på förhand ;)
Parlez vous Anglais? :e
Où est ... ?
(Var är/ligger ... ? )
caze skrev:
Om det är någon som tjafsar kan du alltid köra:
"Sus ma bit!" §e
Eller ferme ta gueulle
"Nez-paz jete le serviette hygienique dans le toilette"
Men vad betyder alla fraser? ;)
"Parlez vous Anglais?"
Talar ni engelska?
"Sus ma bit!"
Har en känsla av att det betyder "Sug min ..."
"Ferme ta gueulle"
Håll käften
Inte säker på vad han menar men kanske: Släng inte toapapper i toaletten.
nitro2k01 skrev:
"Sus ma bit!"
Har en känsla av att det betyder "Sug min ..."
Känslan stämmer bra, förutom att du glömde *** ordet. ;)
Nackdelen med att ställa en fråga på ett språk man inte kan, är att man får ett svar man inte förstår.
Läste någonstans att det är bättre att prata på sitt eget modersmål eftersom kroppsspråket då blir mer naturligt.
HakanS skrev:
Nackdelen med att ställa en fråga på ett språk man inte kan, är att man får ett svar man inte förstår.
Läste någonstans att det är bättre att prata på sitt eget modersmål eftersom kroppsspråket då blir mer naturligt.
Smart. Men det kan vara bra att med dessa fraser ändå.. :)
Je suis un arbre solitaire.
nitro2k01 skrev:
Inte säker på vad han menar men kanske: Släng inte toapapper i toaletten
Eller nåt i stil med bindor och liknande
Håller med om att man inte ska försöka konversera på ett språk man inte behärskar. Däremot uppskattar fransmän om man åtminstone kan ett par artighetsfraser och, som nämndes ovan, att man på franska frågar om de talar engelska.
Talar ni engelska?
Vous parlez anglais? (viktigt med ni-form när man talar med främmande personer)
Jag talar inte franska.
Je ne parle pas français.
Jag förstår inte.
Je ne comprends pas.
God dag.
Bonjour.
Tack [så mycket].
Merci [beaucoup].
Notan, tack.
L'addition, s'il vous plait. (just "s'il vous plait" är mycket användbart)
Ursäkta [herrn/damen/fröken].
Excusez-moi [monsieur/madame/mademoiselle].
Adjö / hej då.
Au revoir.
Ha en bra dag/kväll.
Bonne journée/soirée.
Wikitravel har annars en parlör för engelskspråkiga. Där blir det plötsligt uppenbart varför amerikaner talar franska som de gör ;).
Jag kan lite franska, men inte tillräckligt för att hänga med när det går fort. Senast jag var i Frankrike hade jag dock övat in några fraser som jag kunde med bravur. Jag uttalade dem snabbt och med rätt betoning, vilket gjorde att den jag talade med så gott som alltid förmodade att jag kunde franska. Sedan började kakafonin av underliga gutturala läten som lät som en enda gröt och jag fick be dem prata lite långsammare.
Mina kompisar som stakade sig stötte aldrig på det där problemet. Det handlar om att försöka prata franska, men göra det så dåligt att fransmännen fattar att det inte är din grej.
Au secour, som betyder hjälp
Jag har lovat mig själv att aldrig mer jobba i Frankrike, men är där rätt ofta, senast i Champagne och under hösten blir det Alsace igen.
Mitt trick när dom inte vill förstå mig, är att köra en harang på svenska med kroppsspråk och allt. Sedan har dom lättare att ta åt sig engelska när båda parter vet att man har ett eget modersmål. Lättare då att mötas på mitten. Och tro mig jag skulle fortfarande vägra att arbeta i Frankrike.
spango skrev:
Je suis un arbre solitaire.
Min första fras var "Je suis une baguette".
Vi verkar vara inne på samma spår spango. ;) :)
Annars rekommenderar jag:
"Parlons anglais!" :e
Voulez vou couche avec moi c'est sois? kan ju vara bra, beroende på ditt syfte med resan.
Pace skrev:
Voulez vou couche avec moi c'est sois? kan ju vara bra, beroende på ditt syfte med resan.
babelfish skrev:
Want vou layer with me it east would be?
Ja, tack! :p