Jag kollade Svenska skrivregler (paragraf 74). Geografiska egennamn ska skrivas med stor bokstav. I boken exemplifieras detta med Nationalmuseum, Bonnierhuset m.m. Som tillägg kommer dock:
Svenska skrivregler skrev:
Märk 2
Geografiska egennamn som används som art- och sortbeteckningar skrivs med liten bokstav: gorgonzola, bordeauxvin, manchestertyg.
Baserat på det torde det vara "stockholmscafé" såvida det inte är namnet på ett café då det ska skrivas med inledande versal.
Jag anser att det är samma sak som med stockholmscafé, trots att egennamnet inte är geografiskt.
Jag instämmer med UlfT om än datatermgruppen i alla fall tidigare har förordat Internet med stor bokstav. Det börjar väl ändra sig i takt med att ordet försvenskas.
datatermgruppen skrev:
Kommentar
Så länge Internet uppfattas som egennamn på ett speciellt datornät bör det följa regeln egennamn och skrivas med stor begynnelsebokstav. Men numera ser man ofta i framför allt tidningar att Internet stavas med liten begynnelsebokstav: internet. Namnkaraktären har således försvagats men ordet har inte helt och fullt blivit ett ”vanligt” substantiv: man översätter inte ordet till svenska, internät, och man böjer det inte, internätet. Förmodligen kommer formen internet att bli allt vanligare, och vi accepterar den vid sidan om formen Internet.
Många tidningar anser att egennamnskaraktären för ordet internet har försvunnit. Därmed skrivs internet med gemen begynnelsebokstav i stora delar av dags/månads-pressen. Detta är också en anledning till att skrivformen med gemen begynnelsebokstav blir vanligare. Jag skriver alltid internet med "litet" i med undantag som första ord i en mening.
479 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849