webForumDet fria alternativet

Hur skriver man en bok?

Programmering

2 svar · 720 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Precis som rubriken lyder undrar jag vad finns det for "regler" nar man skriver en bok? Skrivs forst ett utkast och sedan finslipas det och gor man det for varje kapitel eller efter hela boken? Nar anvands kapitel och hur stort bor ett kapitel vara?

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Väldigt olika mellan olika författare. En del skriver ett utkast från början till slut, sedan bearbetas utkastet en eller flera gånger från början till slut. Andra skriver en del, exempelvis ett kapitel som skrivs om till det är perfekt. För att sedan gå på nästa kapitel. Andra formulerar varje stycke klart innan han/hon går vidare.

Finns inga riktlinjer för kapitel. I en skönlitterär bok kan ett kapitel vara en scen. I en faktabok kan det handla om ett visst ämne. Längen kan variera mycket.

Ett vanligt tillvägagångssätt är att göra en disposition (innehållsförteckning) där du specificerar vad som ska finnas med i boken. Varje del i dispositionen är en byggkloss och kan ha en egen synopsis. Då kan du skriva alla klossar var för sig för att sedan bygga ihop hela boken till slut. Att virka ihop en hel bok fungerar sällan.

Lästips för den som är sugen på att läsa lite om författande och bokskrivande:
Stephen King "Att skriva. En hantverkares memoarer" (On writing).
Inger Lindstedt "Textens hantverk".
Göran Hägg "Nya författarskolan".

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Dte jag fått lära mig på de (gymnasie- :e) kurser som jag gått är att man bör starta med att dels få en klar bild på hur de karakärer man har med är och dels få ett hum om hur berättelsen skall vara, exempelvis skissa ner en handling i stora drag och kapitelindela dessa för att få nåt att arbeta med. Men jag antar att det är väldigt individuellt...

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)