webForumDet fria alternativet

Optimal radlängd

Språk

10 svar · 1 729 visningar · startad av @nders

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
Frågan#1

Hepp!

Jag vill minnas att jag läst något om den optimala längden på textrader, för att en text skall vara så lättläst / osvårläst som möjligt.

Någon som har en länk där jag kan läsa om detta? Är det olika rekommendationer för tryckt text resp. text på Internet?

Mvh och tpf,

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

För skriven text ligger rekomendationen på 13 cm och för tryck text 55-65 tecken per rad.

http://www.nada.kth.se/kurser/su/DFT/DFTUppsatser2002/AForslund.pdf

Stort tack för era svar! :)

Jag väljer att slutgiltigt acceptera dhos inlägg i denna tråd, eftersom jag inte behöver klicka någonstans. ;)

edit: eller förresten: dho, skriven text / tryckt text? Vad menar du egentligen? :)

(väntar lite med accepteringen då ;) )

mvh

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

dho skrev:

För skriven text ligger rekomendationen på 13 cm och för tryck text 55-65 tecken per rad.

http://www.nada.kth.se/kurser/su/DFT/DFTUppsatser2002/AForslund.pdf

Det där med 13 cm kommer jag ihåg från gymnasiet då min lärare hävdade att det var den gyllene regeln. Redan då satte jag mig på tvären och tyckte att det beror ju på graden på typsnittet - ju större grad ju större längd kan accepteras.

Kör i riktigt liten stil och det blir omöjligt med 13 cm, likadant åt andra hållet. Men antalet tecken verkar vara mycket bättre att hålla sig till. :)

Vad gäller handskriven text (som jag tror dho menar, @nders ;)) kan däremot 13 cm mycket väl vara optimalt, extremer undantagna. :e

:stefan: skrev:

Vad gäller handskriven text (som jag tror dho menar, @nders ;)) kan däremot 13 cm mycket väl vara optimalt, extremer undantagna. :e

Jo, jag kände att det var det som avsågs också, men varför använder man då A4-block?

Underligt.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

@nders skrev:

Jo, jag kände att det var det som avsågs också, men varför använder man då A4-block?

Underligt.

När du skriver i skolan skriver du inte en publikation som optimeras för snabb läsning och avskanning.

Blocken i skolan är ofta linjerade och därför lättare att läsa från och skriva i. Dessutom tar handskriven text upp betydligt mer plats (vissa skriver stort och vice versa) samt ger utrymme för lärare att korrigera. En A4 är även standard och gör sig väldigt bra i pärmar. ;) Vissa skolor använder dock skrivböcker i mindre format (A5).

"In words we trust."

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag har tidigare hört saker som ca 7-8 ord på en rad. När jag sökte lite, fann jag en rekommendation som ger ungefär det antalet ord: http://www.fyrisfonts.com/artiklar/pekpin1/index.asp

Förutom att trötta ögonen gör de långa raderna att läsaren lätt förlorar orienteringen i texten och snart tror att det är innehållet som är tungt. Det hjälper inte att innehållet är intressant eller lättsamt, vilket man kan lära av vissa pocketutgåvar av populära bästsäljare. Ta fram några böcker och räkna, kolla särskilt dem som du inte orkat läsa. Lagom radlängd är omkring 60 nedslag (tecken och mellanslag). Alltför korta rader gör läsningen ryckig och framtvingar många avstavningar. Omkring 40 nedslag är lämpligt minimum för löpande text.

Hur många cm det är, beror på vilket typsnitt man väljer.

Tack för era svar, kamrater! :D

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Lite offtopic, men den rekommenderade radlängden på mail och dylikt är 72 tecken, men allt under 80 borde fungera. Detta för att man ska kunna läsa det i mutt och andra konsollbaserade mailklienter m.m.

Nu vet ni det...

Fortsätt gärna med fler rekommenderade radlängder.

Runstenar, flygplansbanderoller (skall kunna dras av en Cessna), etc...

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)