webForumDet fria alternativet

Hal eller tunn is?

Språk

12 svar · 6 474 visningar · startad av erre

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg
Frågan#1

Funtade lite på två uttrycken "att vara ute på hal is" respektive tunn is. Betyder dessa faktiskt samma sak, eller är det så att bara det ena finns och det andra är någon slags missuppfattning?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag tycker själv man kan tolka dessa på samma sätt. Att vara på tunn is är förenat med risken att gå ner sig i sjön. Hal is är förknippat med risken att halka och trilla omkull. Således talar båda uttrycken om att man gör något riskabelt. Alltså samma sak, så länge som vi talar om bildlig mening.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

För mig känns det så här:

Eftersom is per definition är hal, så känns det som att uttrycket med den tunna isen är det riktiga. Jag skulle gissa på att man menar samma sak, oberoende av vilket alternativ man använder.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

@nders skrev:

Eftersom is per definition är hal, så känns det som att uttrycket med den tunna isen är det riktiga. Jag skulle gissa på att man menar samma sak, oberoende av vilket alternativ man använder.

Precis så tänker jag också.

@nders skrev:

Eftersom is per definition är hal, så känns det som att uttrycket med den tunna isen är det riktiga.

Då kan man å andra sidan invända med att det beror ju på vilket sammanhang som gäller när man befinner sig på isen. Självklart är det så att när man går ut på en sjöis, då har man redan räknat med att den är hal, och denna halhet är inget problem. Utan problemet är om isen dessutom är tunn. Men det hade ju lika gärna kunnat vara ett sammanhang när man är ute och kör bil. Då råkar man komma in på ett isigt vägparti. Att isen är tunn där, är inget problem. Det är ju bara asfalt under isen. Däremot är det ett problem att det är halt. Därför menar jag att båda uttrycken är giltiga.

UlfT skrev:

Därför menar jag att båda uttrycken är giltiga.

Jo. Men uttrycket ute på hal is känns egentligen konstigt. Vad betyder det? Är det metafor, och i så fall för vad?

Uttrycket att vara ute på tunn is har för mig inget egentligt med is att göra. Däremot när vi pratar om den hala isen känns det inte som att det kan betyda något annat än isen är hal. Vilket den är. Per definition.

Jag ser inget användningsområde för att vara ute på hal is, om det nu inte skulle vara en variant av att vara ute på tunn is.

Mvh

@nders skrev:

UlfT skrev:

Därför menar jag att båda uttrycken är giltiga.

Jo. Men uttrycket ute på hal is känns egentligen konstigt. Vad betyder det? Är det metafor, och i så fall för vad?

Det är en metafor för att man tar en risk.

@nders skrev:

Uttrycket att vara ute på tunn is har för mig inget egentligt med is att göra.

:q

@nders skrev:

Däremot när vi pratar om den hala isen känns det inte som att det kan betyda något annat än isen är hal. Vilket den är. Per definition.

Isen kan vara olika hal beroende på temperatur och uppruggning. Isen kan vara sandad. Dessutom är inte alla uttryck helt logiska.

UlfT skrev:

:q

Min tolkning av uttrycket att vara ute på tunn is är inte att "oj, här är isen tunn", utan snarare att man tar en risk, som du menar om den hala isen.

- - - - -

Jag håller med om att uttryck inte alltid är helt logiska. Men om man ska använda att vara ute på hal is som ett uttryck, och det inte betyder samma sak som att vara ute på tunn is, vad betyder det då?

@nders skrev:

Jag håller med om att uttryck inte alltid är helt logiska. Men om man ska använda att vara ute på hal is som ett uttryck, och det inte betyder samma sak som att vara ute på tunn is, vad betyder det då?

Nu har du nog missuppfattat mig. Menar man det bokstavligt, innebär de naturligtvis olika saker. Men använder man uttrycket bildligt, betyder båda uttrycken att man tar en risk. De betyder alltså samma sak i bildlig bemärkelse.

Då menar vi samma sak, även om jag inte tycker det finns någon anledning att använda uttrycken och mena det bokstavligt. :)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

"Ute på hal is", man har startat någon som kan vara svårt att stoppa, ingen kontroll.
"Ute på tunn is", osäkert.
Min tolkning.

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Det här blev ju en intressant diskussion :e

Ju mer jag tänker på det, undrar jag om att vara ute på hal is inte är någon slags missuppfattning av Bambi på hal is? Hur det nu kommer in i bilden.

I vilket fall som helst känns det som det är farligare att vara ute på tunn än hal is -- både rent metaforiskt och praktiskt. ;)

update: Hm, enligt google är hal is betydligt vanligare än tunn dito. 3640 mot 570. Betyder talesätten samma sak?

Medlem sedan juli 2000836 inlägg

Jag vill mena att "på hal is" är ett svenst uttryck och att "tunn is" är en anglicism (thin ice).

Se SAOB: http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/92/23494.html under 1.b)
och http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/109/27785.html under 3.d.β)

"Han förer honom på then hale ijs."

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)