webForumDet fria alternativet

Tidsangivelser...

Språk

3 svar · 369 visningar · startad av annesophie

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg
Frågan#1

Alltså...
Satt och pratade med mina kollegor i fredags om dessa ungefärliga tidsangivelser som man ofta slänger ur sig. Exempel på sådana är:
- strax
- om en stund / för en stund sedan
- om ett tag / om ett tag

Finns säkerligen fler...

Finns det egentligen några fastställda tidsangivelser för dessa uttryck i svenskan?
Tex, att strax innebär inom 15 minuter.
Eller är det väldigt lokalt hur man tolkar dessa och vad dom innebär?

Vet att strax på holländska verkligen inte innbär strax (strax för mig är inom 15-20 minuter) utan kan handla om upp till 24 timmar.
Så det verkar finnas skillnader mellan länder också...

Ett annat ord, skäligen, hörde jag på nyheterna idag.
Man kunde bara åtala person A inom skälig tid.
Vad är skälig tid officiellt? Eller är det också ett relativt uttryck?

Medlem sedan mars 2001484 inlägg

Jag skulle vilja påstå att det är inte finns några fastställda gränser för vad "strax", "snart", "häromdagen" etc. motsvarar i minuter, timmar och dagar.

Framför allt det sistnämnda av mina exempel -- häromdagen -- upptäckte jag kunde betyda allt från en, max två, dagar sedan till flera veckor. Jag vidhåller att det ska betydda ett par dagar på sin höjd, men min kompis använde det för allt som inte var mer än 1-2 månader tillbaka i tiden.

Inte ens exakta tidsangivelser kan man lita på. En kollega till mig säger alltid "två minuter" när vi frågar om han ska med på lunch. En halvtimme senare ...

RED: "Skälig" är väl ungefär detsamma som "rimlig", så jag antar att det är ett ganska luddigt och definitivt relativt tidsbegrepp :).

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Farsan är en grubblare o pustare då inget verkar fungera o alla beräkningar går käpprätt o H-vete.
När man bodde hemma o skulle säga till att det var mat på G så fick man till svar: Jag kommer snart.
Efter ett tag då maten svalnat o han fortfarande inte kommit går man och säger till igen och ett pust får man till svar och sen fick man stå kvar tills han reste på baken.

För mig är strax en gräns inom 5-10min, dock brukar den tiden rinna iväg om man sitter vid datorn. Det spelar ingen roll om man sitter vid en gammal dator från 80talet eller en helt sprillans ny snabb, det tar tid i vilket fall.

Strax, snart, om ett tag är nog vid eftertanke samma tidperspektiv, beror på vad man gör samt var man är o hur mycket man sagt ordet innan man kommer...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Sådana tidsangivelser är relativa för situationen. "Strax" inom tågtider kan vara fem minuter och "strax" inom astronomi kanske är fem dagar. Skillnader i kulturer tror jag inte har med den saken att göra (snarare yrken och liknande).

Skälig tid inom juridik är ju också en helt luddig definition och kan nog endast lösas genom praxis (eller förbättrade lagtexter). "Inom skälig tid" kan nog översättas med "tills vi glömt det". ;)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)