webForumDet fria alternativet

Vad tycker du om Computer Sweden?

Medier & press

18 svar · 794 visningar · startad av Jesper T

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Frågan#1

Har fått en prenumeration av Computer Sweden. Skulle tycka att det vore kul med lite åsikter ang. den.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Man kan sammanfatta min åsikt om den tidningen med: skit.

De journalistiska ambitionerna är rätt nära noll, de tar in vilken pressrelease som helst helt okritiskt, de har ofta fel. De skriver dåligt. Men så ibland så finns det något kul att läsa, så jag brukar plöja igenom den ca en till två gånger i månaden. Resterande nummer bär jag svärandes ut till återvinningen direkt.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag håller med mrblonde, har läst den sen 2000 och min respekt för den minskar stadigt... fast jag läser fortfarande varje nummer. Man lär sig inte särskilt mycket av den förutom vad som händer i industrin, just på grund av att de okritiskt gör "artiklar" av alla pressreleaser. Men man bör ta den med inte bara en nypa utan en rågad skäppa med salt.

En annan kul grej med CS är förstås att man alltid kan hitta något att ondgöra sig över. Deras sjukliga fixering vid RFID-taggar är en sån grej :)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Så fort många journalister börjar försöka hitta på saker på egen hand så blir det fel. Ofta lyckas de inte heller översätta engelska artiklar till svenska och gör rena faktafel.

Nätverk och kommunikation var jag prenumerant på ganska länge och tyckte det var en del schyssta artiklar. CS tycker jag dock mest är en skvallerblaska.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Kan inte mer än hålla med föregående talare, CS och IDG har förlorat allt av trovärdighet, de är idag inte bättre än skvaller blaskan nr:1 aftonbladet.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Några enstaka bra artiklar kommer då och då. Rapporterna om jobbsituationen för systemvetare är nog det jag är mest intresserad av.

Förut gillade jag tidningen mycket mer. Sen blev jag själv intervjuad i ett studentreportage och de lyckades både stava mitt namn fel och citera mig uppåt väggarna fel, så nu har jag inget förtroende för dem längre. (Det är rätt stor skillnad på att vilja jobba med "projektupplägg och modellering" jämfört med "applikationer och hemsidor inom biologiområdet".) :p

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag kikar in på idg.se (rent allmänt) nästan varje dag men det känns faktiskt lite som Aftonbladets frosseri i löpsedelshoreri med breaking news som man vet är säkra kort och som lockar den breda skaran läsare. Det senaste har det exempelvis varit mycket Firefox vs Explorer, ännu mer antipiratbyrån och mest av allt om Jens av Sverige och hans bravader i den stora hippa världen av MP3-spelare, fula frisyrer och ständiga stämningshot. :l

Medlem sedan aug. 2003198 inlägg

Pappa har en prenumeration av Computer Sweden så jag läser den ibland, tycker inte att den är speciellt bra. :(

Dryden skrev:

Det senaste har det exempelvis varit mycket [...] och mest av allt om Jens av Sverige och hans bravader i den stora hippa världen av MP3-spelare, fula frisyrer och ständiga stämningshot. :l

Tadam. Kika in på IDG.s förstasida och dess huvudnyhet

idg.se skrev:

Mp3-Jens och Birgersson anmäler Antipiratbyrån

Ibland kan man tro att mp3-"Jensa" köper sig utrymme hos IDG. :OO

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

IDG prioriterar företag som annonserar hos dem. Det har visat sig vid ett flertal tillfällen, både vad gäller specifika produkter och webbhotell samt andra branscher.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Dryden skrev:

Det senaste har det exempelvis varit mycket [...] och mest av allt om Jens av Sverige och hans bravader i den stora hippa världen av MP3-spelare, fula frisyrer och ständiga stämningshot. :l

Jens of Sweden bodde ett tag i min studentkorridor. Någon som vill ha min autograf? :P ;)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag hade beställt en provprenumeration. I stort sett alla artiklar däri kan man ju läsa på idg.se dagen innan, så tidningen känns inte så intressant och "färsk" när den kommer.

Ytterligare ett lågvattenmärke signerat Computer Sweden. Känsliga läsare varnas. :l

"Microsoft råd: Köp vad du vill utom du-vet-vad-pod"
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/24/20050324134132_CS/20050324134132_CS.dbp.asp

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Fia skrev:

Sen blev jag själv intervjuad i ett studentreportage och de lyckades både stava mitt namn fel och citera mig uppåt väggarna fel, så nu har jag inget förtroende för dem längre.

Samma sak hände i samband med årets arbetsmarknadsdag på DSV, där jag fordom pluggade. Några förstaårsstudenter intervjuades om bl.a. denna arbetsmarknadsdag, och en tjej tillskrevs några uttalanden vilket orsakade ett hätskt flamewar i det interna diskussionsforumet. Jag kan inte påstå att jag vet allting som finns att veta i vad som gick till, men detta är iaf vad CS skrev:

Computer Sweden skrev:

Det känns som ett mossigt projekt. De stora kommer att vara där för att de måste, men de mindre ser nog inte meningen med att stå bakom en utställningsplats framför massa studenter, menar XXX.

Hennes förklaring är att hon inte är helt okritisk till upplägget för arbetsmarknadsdagar på ett generellt plan, men:

Repliken om mossigheten är helt felciterad. Jag tror, ungefär som det står, att många mindre företag har svårt att finna tid och motivation att åka på arbetsmarknadsdagar. Vad jag sa till reportern var inte att de stora företagen är där för att de måste, utan för att de har bra rutiner och personal för det.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Funkar bra som "skithus-litteratur". En del matnyttigt, en större
del trams.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag läste Computer Sweden en period i början av 90-talet. Visserligen var väl Silikon-Valle det man hade stört behållning av, men det känds ändå som det var genomgående bättre kvalitet.

På något vis känns det inte som det var lika stora kommersiella intressen förut. När man var yngre, då på 80-talet, så förstod man ju att datorer var framtiden och att alla skulle komma att ha PC hemma. Och man såg ju fram emot det.

Men nu när man ser hur det har blivit är det nästan så man ångrar att den stora massan har dator. Det var lugnare förr. Bättre stämning.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Den enda tidning från IDG jag anser vara värd att läsa är M3. Har läst ganska många IDG-tidningar under mina år och det mesta är faktiskt skit, även om det finns en del nyttigt ibland. :l

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

m_soderlund skrev:

Den enda tidning från IDG jag anser vara värd att läsa är M3.

Problemet med den tidningen är att de tar ett bredare grepp om teknikbevakningen än de har kompetens för. Det finns faktiskt alltid någon alternativ tidning som gör varje givet test av någon produkt, så mycket bättre. Vill jag läsa en test av digitalkameror, ja, då läser jag Foto, eller möjligtvis någon av de tre tidningar som alla heter något på Digitalfoto, och dessutom ser likadana ut. Vill jag läsa ett test av ljudprylar, finns tidningar som Hifi&Musik samt Hemmabio. Det finns alltid någon bättre tidning än M3, oavsett vad det än är som testas.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag prenumererar på CS, men läser den sällan. Ganska onödigt egentligen... Ny Teknik är en mycket bättre tidning att prenumerera på egentligen.

Jag saknar för övrigt Datateknik 3.0.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)