webForumDet fria alternativet

UV strålning?

Språk

8 svar · 358 visningar · startad av nitro2k01

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg
Frågan#1

Jag brukar försöka skriva ihop så mycket som möjligt. (Alt. bindestreck där det är passligt) Men så skulle jag skriva ordet ultraviolett strålning förkortat och tänkte att det självklart blir UV-strålning. Men sen tänkte jag igen. Ultraviolett och strålning skrivs ju inte ihop när orden skrivs ut, så jag antog att det då blir "UV strålning" även om det ser fult ut.

Jag skulle vilja ha en "second opinion" i denna fråga :stud

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Jag skulle helt klar skriva UV-Strålning. Jag tror att anledningen till att man skriver isär Ultraviolett stråling är att det är ett sammansatt ord innan strålning och det skulle se knasigt ut om man skrev ihop allting. Men UV är en förkortning och då tycker jag det det ska skrivas med bindesträck.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Man brukar ju uttala UV-strålning som om det vore ett sammansatt ord, så jag tycker du ska använda bindesstrecket där.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

UV-strålning. Kan någon ge en bra förklaring till varför UV normalt skrivs med stora bokstäver?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

fiddler skrev:

UV-strålning. Kan någon ge en bra förklaring till varför UV normalt skrivs med stora bokstäver?

Förkortningen består av begynnelsebokstäverna i de ingående orden. Därmed är det en initialförkortning. Sådana brukar ha stora bokstäver, om de inte är så pass vanliga att de används som självständiga uttryck, som tex cd, som alltså ska vara med små bokstäver.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

fiddler skrev:

Ur ne.se:
UV-, prefix med betydelsen ultraviolett

Förklaringen är att det heter UV; man har bestämt att det ska skrivas på det sättet.
Det beror i sin tur på att det är en förkortning.

Varför det inte skrivs 'uv'?
Ja, om ett antal år gör det kanske det, språket utvecklas.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Saken är också den att i min fysikbok står det UV strålning (Särskrivet mao) på minst ett ställe.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

nitro2k01 skrev:

Saken är också den att i min fysikbok står det UV strålning (Särskrivet mao) på minst ett ställe.

Du vet hur det är:
Om man upprepar en osanning tillräckligt många gånger, är det till sist en sanning. :stud

Tyvärr är det också så att skriv- och stavningskunskapen verkar vara i fallande.

Läste i en annan tråd http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=1008591#post1008591 om Mobil Pant, den hemska 3-reklamen som går nu.
Är det en portabel pantmaskin?

Det är knappast en liten reklambyrå som har gjort den; de borde veta bättre.

600 inlägg!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Samma samma:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=120675&forumid=103

I "utraviolett strålning" är ultraviolett ett beskrivande ord (adjektiv) av strålningen. Man kunde lika gärna prata om "farlig strålning". I "UV-strålning" blir det däremot ett substantiv.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)