Jag brukar försöka skriva ihop så mycket som möjligt. (Alt. bindestreck där det är passligt) Men så skulle jag skriva ordet ultraviolett strålning förkortat och tänkte att det självklart blir UV-strålning. Men sen tänkte jag igen. Ultraviolett och strålning skrivs ju inte ihop när orden skrivs ut, så jag antog att det då blir "UV strålning" även om det ser fult ut.
Jag skulle vilja ha en "second opinion" i denna fråga :stud
Jag skulle helt klar skriva UV-Strålning. Jag tror att anledningen till att man skriver isär Ultraviolett stråling är att det är ett sammansatt ord innan strålning och det skulle se knasigt ut om man skrev ihop allting. Men UV är en förkortning och då tycker jag det det ska skrivas med bindesträck.
UV-strålning. Kan någon ge en bra förklaring till varför UV normalt skrivs med stora bokstäver?
Förkortningen består av begynnelsebokstäverna i de ingående orden. Därmed är det en initialförkortning. Sådana brukar ha stora bokstäver, om de inte är så pass vanliga att de används som självständiga uttryck, som tex cd, som alltså ska vara med små bokstäver.
I "utraviolett strålning" är ultraviolett ett beskrivande ord (adjektiv) av strålningen. Man kunde lika gärna prata om "farlig strålning". I "UV-strålning" blir det däremot ett substantiv.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2