webForumDet fria alternativet

Voldemort på svenska (Harry Potter)

Språk

6 svar · 1 233 visningar · startad av aasah

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg
Frågan#1

Finns det någon pigg wF-are som har läst Harry Potter på svenska och kanske rent av äger bok 2 (Chamber of Secrets/Hemligheternas kammare) eller har bra minne?

Voldemorts namn är ju ett anagram, på engelska:
TOM MARVOLO RIDDLE -> I AM LORD VOLDEMORT

Av den svenska varianten kommer jag bara lite löst ihåg efternamnet DOLDER och ett ERGO SUM i den förvandlade meningen. Men vad heter karlen? :q

Dessutom undrar jag hur man i den svenska översättningen har översatt följande korta bit. (Från Kap 13, "The very secret diary", dvs när Harry springer runt i Voldemorts minne och bland annat ser honom prata med sin rektor.)

"My mother died just after I was born, sir. They told me at the orphanage she lived just long enough to name me - Tom after my father, Marvolo after my grandfather."

Någon som vet eller kan kolla upp det? :q

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Vilket kapitel? Kan börja bläddra lite i boken :e

Tom Gus mervolo dolder
Sedan svingade han staven en gång, och bokstäverna i hans namn bytte snabbt plats med varandra:
Ego Sum Lord Voldemort
"förstå du?" viskade han. "Ego sum på latin betyder jag är, som du vet. Jag är Lord Voldemort.

Re: Voldemort på svenska (Harry Potter)

Tack voigtann! :e Det var fråga 1.

Det stycke jag helst skulle vilja få översatt är dock från kapitel 13:

aasah skrev:

....(Från Kap 13, "The very secret diary", dvs när Harry springer runt i Voldemorts minne och bland annat ser honom prata med sin rektor.).....

"My mother died just after I was born, sir. They told me at the orphanage she lived just long enough to name me - Tom after my father, Marvolo after my grandfather."

Det är ganska fort efter det att Harry ramlar ner i dagboken. Han hamnar direkt i rektorsrummet. Han vill inte bli hemskickad till barnhemmet och beskriver att han bor på ett sådant och varför.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Såhär står det:

Min mor dog strax efter att jag föddes. De berättade för mig på barnhemmet att hon levde bara länge nog för att ge mig mina namn: Tom Gus efter min far och Mervolo efter min morfar.

Ska försöka hitta det.. är det i slutet av kapitel 13 eller i början?

Ah! Tusen tack båda två! :D

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)