Finns det någon pigg wF-are som har läst Harry Potter på svenska och kanske rent av äger bok 2 (Chamber of Secrets/Hemligheternas kammare) eller har bra minne?
Voldemorts namn är ju ett anagram, på engelska:
TOM MARVOLO RIDDLE -> I AM LORD VOLDEMORT
Av den svenska varianten kommer jag bara lite löst ihåg efternamnet DOLDER och ett ERGO SUM i den förvandlade meningen. Men vad heter karlen? :q
Dessutom undrar jag hur man i den svenska översättningen har översatt följande korta bit. (Från Kap 13, "The very secret diary", dvs när Harry springer runt i Voldemorts minne och bland annat ser honom prata med sin rektor.)
"My mother died just after I was born, sir. They told me at the orphanage she lived just long enough to name me - Tom after my father, Marvolo after my grandfather."
Tom Gus mervolo dolder
Sedan svingade han staven en gång, och bokstäverna i hans namn bytte snabbt plats med varandra: Ego Sum Lord Voldemort
"förstå du?" viskade han. "Ego sum på latin betyder jag är, som du vet. Jag är Lord Voldemort.
Det stycke jag helst skulle vilja få översatt är dock från kapitel 13:
aasah skrev:
....(Från Kap 13, "The very secret diary", dvs när Harry springer runt i Voldemorts minne och bland annat ser honom prata med sin rektor.).....
"My mother died just after I was born, sir. They told me at the orphanage she lived just long enough to name me - Tom after my father, Marvolo after my grandfather."
Det är ganska fort efter det att Harry ramlar ner i dagboken. Han hamnar direkt i rektorsrummet. Han vill inte bli hemskickad till barnhemmet och beskriver att han bor på ett sådant och varför.
Min mor dog strax efter att jag föddes. De berättade för mig på barnhemmet att hon levde bara länge nog för att ge mig mina namn: Tom Gus efter min far och Mervolo efter min morfar.